По-рано през януари британското списание The Spectator публикува статия с изненадващо заглавие „Току-що ли открихме извънземни?“, пише Глас нюз бг.

В него се казва, че учените ще получат сериозни доказателства за наличието на извънземен живот на далечна екзопланета. Но експертите отричат ​​тези слухове...

Статията съдържа изявления на британския астронавт Тим ​​Пийк, който предполага, че телескопът Webb вече е открил доказателства за съществуването на извънземен живот, но учените не са склонни да публикуват или потвърдят тези резултати, докато не са напълно сигурни в това, пише Futurism.

В статията са представени и изявления на британския астрофизик Беки Сметхърст, която смята, че много скоро ще бъдат представени убедителни доказателства за съществуването на биосигнатура в атмосферата на далечна екзопланета.

В същото време Сметхърст, цитирана от The Spectator, каза след публикуването на статията, че тя просто предполага, че изявление за биосигнатура, открита в атмосферата на екзопланета, ще се появи тази година.

„Преминаването от потенциална биосигнатура към пълноправен извънземен е просто смешно. Под биосигнатура имаме предвид малка молекула в атмосферата на екзопланета, която телескопът Webb може да открие“, казва Сметхърст.

Остава и въпросът за компетентността на експертите, цитирани от The Spectator - астронавт, астрофизик и машинен инженер. Никой от тях не е астробиолог, нито има опит в търсенето на извънземен живот.

Но това не означава, че телескопът Webb все още не е предоставил данни, които биха могли, ако изследването го потвърди, действително да предполагат истинска извънземна биосигнатура.

Най-забележителните от тях са наблюденията на планетата K2-18b , разположена на 120 светлинни години от Земята и разположена в обитаемата зона на нейната звезда.

В атмосферата на тази планета са открити следи от диметилсулфид, който се произвежда само от живи организми на Земята. Но това химическо съединение би могло да възникне без участието на живи организми на далечна планета.

"Очаква се, че наблюденията на Webb могат да доведат до първоначалната идентификация на потенциални биосигнатури, които биха могли да направят дадена екзопланета повече или по-малко вероятно да бъде обитаема. Но са необходими повече наблюдения“, каза Knicole Colon, учен от мисията Webb.

„Целият този шум се появи, защото трима научни коментатори бяха попитани: „Какво ще се случи през 2024 г.?