Руските военни планират да изпробват новия Ту-160М - актуализирана версия на стратегическия ракетоносец с променлива геометрия на крилата, известен като "Белият лебед", пишат медии.

Разработката на "Туполев" беше оценена не само в нашите Въздушно-космически сили, но и в чужбина. Какви свойства на "стратега" предизвикаха безпокойство сред американците и какви оръжия може да носи той, освен традиционните?

В понеделник източник от авиационната индустрия каза, че изпитанията на стратегическия ракетоносец Ту-160М, сглобен от нулата, ще се проведат през декември.

„Самолетът е в хангара, готов, зареден с гориво. До края на годината Ту-160М определено ще бяга по пистата. Полет не е планиран“, каза събеседникът на агенцията.

По-рано самолетите Ту-160М вече са летели, но става дума за „стратези“, които са претърпели дълбока модернизация. Например през ноември самолет с нови двигатели НК-32-02 и подобрено бордово оборудване направи първия си полет от летището на Казанския авиационен завод “Горбунов”.

През март, според “Ростех”, самолетът е преминал успешно заводски изпитания и е излетял от завода до летателната изпитателна база “Туполев” в Жуковски край Москва, за да премине към следващия етап на полетите - предварителни изпитания.

През юли министърът на отбраната Сергей Шойгу проведе среща, на която говори за ролята на новата разработка на Туполев. „Тези стратегически ракетоносци осигуряват ударната мощ на въздушния компонент на ядрената триада на държавата. Затова повишаването на тяхната бойна ефективност е една от нашите приоритетни задачи“, подчерта министърът.

Според него е възможно да се напредне в решаването на този въпрос „като се монтират на машините нови двигатели НК-32 от втора серия, които могат значително да увеличат обхвата и продължителността на полета чрез намаляване на специфичния разход на гориво“.

От техническа гледна точка Ту-160М по същество е дълбока модернизация на съветския, а след това руския свръхзвуков стратегически бомбардировач-ракетоносец с променлива геометрия на крилото Ту-160 (неофициално име - "Бял лебед") .

През април 2015 г. Шойгу възложи да се изработи въпроса за възобновяване на производството на подобрени "Бели лебеди", а през май стана известно, че армията ще закупи поне петдесет такива самолета.

Ту-160М вече привлече вниманието в чужбина. Например водещото профилно американско списание Aviation Week & Space Technology включи "стратега" в списъка на най-значимите световни постижения в областта на двигателостроенето.

„На първо място, Ту-160 е важен компонент от ядрената триада. Това е възпиращ фактор, който създава паритет между Русия и страните от НАТО.

И също така смразява някои „горещи глави“ от желанието да започнат нещо малко и термоядрено, което ни дава определени предимства“, коментира военният експерт Алексей Леонков. Когато американците оценяват ядрената си триада, те демонстрират сериозна загриженост, каза експертът. 

„Факт е, че един от компонентите на тази триада – междуконтиненталните балистични ракети – отдавна не е модернизиран. И проверките показват, че е по-добре изобщо да не излитат, защото най-вероятно няма да стигнат, а ще се взривят на място. Имаме баланс в това отношение “, каза той.

„Освен това нашият Ту-160 вече е претърпял дълбока модернизация, всичко е прехвърлено на цифрово управление на много агрегати, а скоростните характеристики на самолета са увеличени.

Днес Ту-160 е единственият в света стратегически бомбардировач, който може да поддържа свръхзвукова скорост от около два пъти скоростта на звука за 45 минути. Американските бомбардировачи изобщо нямат такива възможности. B-52 не е способен на това, той е дозвуков. B-2 не лети с такава скорост дълго време “, каза експертът.

„Основният враг на нашия Ту-160 над водата е изтребителят Ф/A-18. Но той може да поддържа режима си на форсаж за 10-15 минути. Тоест нашият самолет ще избяга от Ф/A-18. Следователно Ту-160 е уникален по своите характеристики, а в случай на нова сглобка на Ту-160М, той ще стане още по-добър буквално във всички отношения“, обобщава Леонков.

„Ту-160М е напълно нов самолет в стратегическата авиация, въпреки че е запазил предишното си име и външна платформа. „Пълнежът“, прицелът и навигационният уред и качеството на двигателя са коренно различни от стария „Бял лебед“, коментира заслужилият пилот на Русия генерал-майор Владимир Попов.

Според събеседника са били необходими само две години след стартирането на модернизацията на Ту-160, за да се „открие нов подход към използването на ракетоносеца“.

„През това време се появиха много нови видове оръжия, които сега се използват в авиацията.

По-старите самолети не са проектирани за тези оръжия, няма специфични схеми за управление и механизми за окачване за съвременните видове боеприпаси. В този смисъл модернизираният Ту-160 стана универсален, той отговаря както на изискванията на традиционните оръжия - свободно падащи бомби, ракети с голям и среден обсег и други, така и на изискванията на съвременните оръжия “, подчерта експертът.

„Възможно е Ту-160М да използва и нови хиперзвукови ракетни ударни системи. В момента те са най-ефективни за преодоляване на противовъздушната отбрана на противника и нанасяне на неизбежен удар както по море, така и по суша.

Освен това подобрената версия на ракетоносеца ще може да издигне повече от три ракети във въздуха, докато МиГ-31 може да носи само една ракета от хиперзвуковия комплекс “Кинжал“, добавя генерал-майор Попов.

Според военния експерт подобрените „Бели лебеди“ ще могат да служат като отбранително средство повече от десетина години, увеличавайки многократно бойния потенциал на стратегическата авиация на ВКС. Разширяването на самолетния парк на Ту-160М също е много важно в контекста на засилването на полетите по нашите граници на авиацията на НАТО.

„Членовете на НАТО демонстрират своите ударно-стратегически сили по провокативен начин, така че е необходим адекватен отговор. В същото време ние не заплашваме никого, но трябва да сме готови да гарантираме надеждността на сигурността и сигурността на границите“, обобщава Попов.

„За разлика от Ту-160, който лети за първи път през 1981 г., напредъкът в корпуса и двигателя е очевиден. Но ключовият момент е подобряването на бордовото радиоелектронно оборудване и модернизацията на другите системи на самолетите, което ще увеличи живота и ще намали експлоатационните разходи “, казва Олег Пантелеев, изпълнителен директор на агенция „Авиапорт“.

„Какво трябва да получим от новосглобения самолет? Обновяването на двигателя ще увеличи обхвата на полета. Като се вземе предвид зареждането с гориво, ние ще можем да доставяме боеприпаси до почти всяка точка, от която се нуждаем.

Модернизацията на летателно-навигационния комплекс ще намали натоварването на екипажа, ще повиши ефективността на бойното използване при неблагоприятни метеорологични условия.

Освен това по време на модернизацията можете едновременно да спестите много тегло, като преминете към модерна компонентна база”, добавя събеседникът.

Разработчиците ще трябва да решат въпросите за сигурността на самолетите по отношение на подобряване на системите за електронна война, добави Пантелеев.

„Тоест Ту-160М, сглобен от нулата, трябва да получи модерни електронни системи, свързани с летателно-навигационния комплекс, с радиокомуникационно оборудване и да реши проблема с видимостта в радарната зона на потенциалния враг“, – подчерта Пантелеев.

Експертът припомня, че САЩ имат опит при създаването на стелт бомбардировачи. „Колосалната цена на всеки самолет прави формирането на мащабен флот много трудно и скъпо. И тяхната експлоатация също струва много пари. Затова и в САЩ, и у нас стои въпросът как да си позволим ново поколение самолети, но в същото време за разумни пари“, отбеляза авиационният експерт.

„Като цяло бързото развитие на безпилотните самолетни системи повдига въпроса за целесъобразността на присъствието на човек на борда. Тоест, перспективният комплекс трябва да бъде пилотиран само при определени варианти. Но това едва ли ще се отнася за Ту-160М. По-скоро това ще изисква напълно нов самолет “, заключва Пантелеев.

Елена Лексина