Училищата да бъдат затваряни последни и това да се случва на ниво община, а не, както е досега, при усложняване на епидемичната обстановка в дадена област. За това ще настояват директори при обсъждането на мерките, които ще се прилагат за новата учебна година, пише "Монитор".

„За настоящата учебна година трябва да се положат усилия за максимално присъствено обучение за всички етапи и да се направи така, че училищата да се затварят последни“, коментира председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България (СРСНПБ) и директор на 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ Диян Стаматов.

През изминалата учебна година школата и детските градини преминаваха на ротационен или дистанционен режим на работа, а в същото време ресторантите продължаваха да работят.

Председателят на СРСНПБ допълни, че е много важно да се прилага локалният принцип и онлайн да минават отделни паралелки, училища или общини, а не цялата област.

Стаматов даде за пример как миналата година е имало населени места или училища, в които не е имало случаи на заболели, но те също превключвали към дистанционни занятия, защото са били в област с голям брой случаи на коронавирус.

За нормалното протичане на учебната година по думите на председателя на СРСНПБ трябва да се съхрани доброто отношение към учителите и да им се даде свободата за личен избор по отношение на имунизацията.

„В разговорите ми с колеги учители и директори те споделят, че по лични причини не желаят да се ваксинират. В същото време процентът на имунизираните педагогически специалисти нараства.

Това показва, че колкото по-малък натиск и пропагандиране има, толкова по-голям е процентът на желаещите да се ваксинират“, допълни Стаматов.

Председателят на Сдружението на директорите в системата на средното образование и директор на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ Асен Александров също сподели, че ще настояват тази година да се търси повече локалният подход.

„Не трябва да се затваря цялата страна, а да бъде на ниво локални зони. Трябва да се предприемат още по-локализирани решения не само на области, а и на общини.

Важно е колкото се може по-дълго училищата да останат отворени, защото не може да затворят първи, а трябва да бъдат последни“, сподели Александров.

Според него при превключването на ротационен режим на работа в училище могат да бъдат 50% от децата, а не както беше миналата година - 38%.

„Имаме опит от миналата година. Разликата не е толкова голяма и няма да имаме проблем да организираме ротация през една или две седмици на 50% и половината от учениците да са в клас, а другата онлайн“, допълни председателят на Сдружението на директорите в системата на средното образование.

По думите на Александров тази година цялостната организация ще бъде по-добра благодарение на опита, който училищата са натрупали от миналата година, и при стриктно следване на протокола всеки ще може да се оправи.

Просветното министерство междувременно миналата седмица обяви, че е разработило четири варианта за работа през новата учебна година, които са разписани в Насоките за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка.

В тях са включени сценарии, задължителни и препоръчителни мерки за осигуряване условия за преминаване към обучение в електронна среда само в краен случай и най-вече на локален принцип - отделен клас, отделно училище или училища в отделно населено място, в съответствие с конкретната епидемична обстановка, спецификите на училището и учениците.

Предвижда се образователните институции в цялата страна да бъдат затваряни само при крайна необходимост - когато заболелите са над 500 на 100 000 души за последните 14 дни. Насоките ще бъдат обсъдени по време на отраслов съвет във вторник и след това одобрени от здравното министерство.