Учители и родители искат отмяна на Националното външно оценяване след 4-ти и 10-и клас. Причината - резултатите от изпитите са без значение за кандидатстването, което внася излишен стрес за учениците. Министерството на образованието и науката обаче не подкрепя тази теза.

Образователното ведомство смята, че тези изпити са важни именно заради това, че са външно оценяване - показват безпристрастно нивото на усвоени знания и по този начин се прави оценка на учебните планове и анализ къде се затрудняват учениците.

Директори на училища подкрепят това. Учителски синдикати обаче са против заради административната тежест и излишното натоварване на децата. Родители виждат изпитите като ненужен стрес за цялото семейство, който не води до подобряване на образователната система.

„Синдикат „Образование” поне за десети път прави това предложение за премахване на НВО в 4 и 10 клас. Педагогическата логика отсъства тук, защото няма никакво значение дали даден ученик ще издържи с определени резултати”, коментира пред Нова телевизия Юлиян Петров от Синдикат „Образование”.

Учителският синдикат предлага отпадането на тези матури

Не така смята директорът на 51-во училище в София. „Аз намирам педагогическа логика. По този начин всеки учител може да свери постиженията на своите ученици спрямо държавните стандарти. Няма как една образователна система да няма обратна връзка и да се развива”, посочи Асен Александров.

Образователното министерство също вижда тези изпити като оценка не на децата, а на системата. „Оценките и изводите за постиженията и дефицитите в обучението са ориентир за подобряване на цялостната работа на училищния екип”, заявяват в позиция от МОН.

И докато възрастните спорят, четвъртокласниците стягат раници за тежката година, която им предстои. „Може би не трябва да отпада, но все пак трябва да се направи малко по-лесен, защото съм чувал, че е труден. И да се увеличи времето”, смята ученикът Даниел.

Майката на момчето е на мнение, че изпитът внася излишен стрес. „Води до стрес първо сред учителите, които цяла година упражняват с децата решаването на тестове за определено време и за определени точки. От друга страна - върху родителите, които трябва да мислят дали децата трябва да ходят на частни уроци, а това е абсолютно е излишно”, обясни Валентина Стоева.

„Може би родителите не искат да разберат, че тяхното дете не е най-доброто в класа”, заяви Александров.

„Контролираният стрес е нещо много важно, той е мотивация за успех. Когато обаче е безсмислен, нещата преливат чашата. Понякога има и амбициозни родители, които пресоляват нещата”, счита Юлиян Петров.

Докато отмяната на тези изпити все още е само в полето на споровете, Даниел има съвет: „Винаги може да го научиш и един изпит не е толкова голямо нещо”.