Столичната учителка Евгения Костадинова разкри пред "Монитор" какви новости ще има в българското образование.

- Г-жо Костадинова, следващата година за първи път ще се проведе национално външно оценяване в 10-и клас, като по български език и литература и математика то е задължително. Материал от кои класове ще обхваща изпитът?

- Следващата година за първи път ще се проведе национално външно оценяване и в края на 10-и клас, когато учениците завършват първи гимназиален етап. В съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование в края на всеки от етапите – 4-ти, 7-и, 10-и клас, следва да се провежда такъв изпит.

Нормативната уредба предвижда националното външно оценяване в края на 10-и клас да включва задължително изпити по български език и литература и математика. Те трябва да проверяват компетентности, които са придобити по време на обучението на учениците в 8-и, 9-и и 10-и клас.

В края на задължителното образование, което по конституция е до 16 г., искаме да проверим нивото на функционална грамотност в областта на четенето, интерпретирането на текстове, извличането на информация, както и на математиката. България не е единствената страна, която проследява равнището на грамотността на учениците в края на задължителното образование. Към това е насочено и международното изследване PISA, което измерва компетентностите на 15-годишните, когато преобладаващата част от учениците в България са в 9-и клас, а връстниците им по правило са в 10-и. Това е така, защото училището и задължителното образование при тях започват не на седем, а на шест години.

Резултатите от националните външни оценявания обаче са значими не само за измерване на индивидуалния напредък и придобитите компетентности на учениците, но и за разгръщането на по-нататъшните политики на министерството – преосмисляне на учебни програми, стандарти.

- Под каква форма ще бъдат вписвани оценките в удостоверението – оценки или процентно отношение?
- Удостоверението за завършен първи гимназиален етап ще носи информация в няколко насоки – вътрешното оценяване по време на формалното образование, т.е. средноаритметичните оценки по всеки от изучаваните в 8-и, 9-и и 10-и клас учебни предмети. От друга страна, ще дава информация за резултатите под формата на точки като процент от максималния им брой по всеки предмет, по който е положен изпит от националното външно оценяване. Например ако в удостоверението като резултат от НВО по математика са записани 10 точки, това означава, че ученикът е постигнал 10% от максималния брой. Ако обаче са записани 95 точки, то той е покрил 95% от максимума. Този брой точки няма да има елиминиращ характер и няма да попречи ученикът да завърши 10-и клас и да продължи в 11-и. Тази информация обаче ще бъде значима за всеки работодател, който реши, че ще наеме лице, което представи този документ, защото ще го ориентира какви компетентности притежава лицето.

Освен за пазара на труда въз основа на резултатите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика, а по преценка на приемащите училища - и по чужд език и информационни технологии, учениците от обединените училища (до 10-и клас) ще имат възможност да продължат обучението си в други училища в паралелки, които са разкрити по допълнителен държавен прием. Класирането за втория гимназиален етап ще става посредством тези оценки.

Надяваме се, че малка част от учениците от обединените училища ще изберат да приключат обучението си в 10-и клас, а всички да продължат в 11-и и 12-и клас и затова са им осигурени възможности да го направят.

- С какви задачи ще трябва да се справят учениците по време на изпитите?
- Изпитите по български език и литература и математика следва да включват въпроси с избираем отговор, с кратък свободен и за създаване на текст или съответно за цялостно решаване и аргументиране на задачи. Преди края на учебните занятия през тази учебна година ще оповестим модели с примерни задачи по подобие на оповестените модели за национално външно оценяване в 7-и клас, които да ориентират учениците в оценяваните компетентности, броя на задачите, времетраенето.

Искам да подчертая, че не е важна структурата на един тест, защото учениците не бива да се учат да решават конкретен вид тест. Те трябва да могат да показват придобитите компетентности в нова и непозната ситуация. Да прилагат наученото в училище в ежедневния живот.


- Каква ще е продължителността на двата изпита?
- Все още обсъждаме продължителността на изпитите. За момента колегите се ориентират към продължителност от 90 минути, които се равняват на два учебни часа. Смятаме, че това не би натоварило учениците, защото те са свикнали, че една класна работа е в рамките на два учебни часа. Те са достатъчно големи, вече са полагали два пъти изпити от национални външни оценявания и затова не бива да гледат на изпитите като на нещо, което им носи стрес, а по-скоро да използват възможността да покажат какво умеят.

- Предвижда се и провеждане на два избираеми изпита - по чужд език и по информационни технологии за измерване на дигитална компетентност. Какви възможности дава на учениците полагането им?
- Усилията на Министерството на образованието и науката за проследяване на знанията и уменията на учениците по чужд език и за измерване на дигиталните компетентности са целенасочени и се провеждат не за първи път. От няколко години в края на 10-и клас учениците имат възможност да покажат на практика дигиталните си умения, а тази година в края на 7-и клас е предоставена възможност всеки ученик, който желае, да положи национално външно оценяване по чужд език.

Това, което е важно да знаят родителите и учениците, е какво им носи полагането на тези допълнителни изпити. В удостоверението за завършен първи гимназиален етап на всеки десетокласник, който положи национално външно оценяване по чужд език и покрие повече от 60% от максималния резултат, ще бъде записано достигнатото равнище по общата европейска езикова рамка. Това е от съществено значение за личното развитие и професионалната реализация на всеки млад човек. Съвремието ни налага все по-често да се полагат изпити и да се придобиват документи, които показват владеенето на чужд език. Това е възможно, защото при разработването на учебните програми са заложени компетентностите, които са съизмерими с онези в общата европейска езикова рамка.

По същия начин в удостоверението на учениците, които се явят на изпит от национално външно оценяване по информатика и информационни технологии и постигнат повече от 50% от максималния резултат, ще бъде отбелязано постигнатото равнище на дигиталните компетентности. По подобие на чуждия език и учебните програми по информатика и информационни технологии са разработени в съответствие с европейската дигитална рамка, която съдържа различни нива.


- На какво ниво ще се равнява полученият сертификат за владеене на чужд език?
- Езиковото обучение е така ориентирано, че в рамките на различните етапи да се завършва различно ниво. Чуждоезиковото обучение по план започва от 2-ри клас и в края на 4-ти учебните програми са ориентирани към достигане на А1, в края на 7-и - към А2, а около 10-и - към В1. Нивото зависи и от това дали езикът е изучаван интензивно или не. По-мотивираните ученици вероятно биха могли да постигнат резултат, близък до В2, което е сериозно доказателство за независимо владеене на езика. Учебните програми са ориентирани така, че в края на 12-и клас след един цялостен курс на изучаване на езика учениците да постигнат ниво В2, а в чуждоезиковите профили дори да се приближат към С1.

Надяваме се, че повече ученици ще използват тази възможност да се явят на национално външно оценяване и да получат документ за постигнатото равнище на техните умения. Записването на постигнатото равнище в документа е важно и за мобилност и конкурентоспособност.

Визитка:

-Завършила е българска филология, а след това и английска в СУ „Св. Климент Охридски“

-Работи като учител в 45-о ОУ „Константин Величков“ и Първа английска езикова гимназия в София

-От 2002 г. е експерт в Министерството на образованието и науката

-От 2004 г. е директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“