Удрят учениците със задължителна матура по...
Наблюдава се повишение на приемния бал през 2024 година, но то засягат по-скоро средния регистър – вече в 9 области приемният бал надхвърля 400 точки
Математическите умения, познания и способности са много важни както на битово, ежедневно ниво за отделния човек, така и общо за продуктивността в икономиката. Те са необходима предпоставка за адекватно вземане на решения, преценка на рисковете, създаване на продукти и услуги с висока добавена стойност.
Математиката подпомага мисленето, стои в основата на високи постижения в науките, а дори и в изкуствата има своето значение за ориентация в пространството, за преценки на мащаби и съотношения.
Математиката е същината на финансовия анализ и предприемаческото решение, независимо дали в дигиталната или аналоговата действителност.
В България профилирането по математика още в VIII клас се е осъществявало основно в математическите гимназии, като в почти всяка област (обикновено в нейния център) се намира поне по една математическа или природо-математическа гимназия, пишат икономистите от ИПИ.
Традиционно възпитаниците на тези училища се насочват към инженерни и природни науки след завършване на средно образование, при все че в последните десетилетия има и силни предпочитания към икономиката и финансите.
Изборът на учениците да профилират математика обаче не е равномерно разпределен по области и в настоящия анализ разглеждаме с какъв бал се осъществява приемът през тази година в математически гимназии в страната в паралелки с математически профил.
Използваната информация е за минималния бал предимно от второто класиране на учениците в математическите училища, който осигурява висока степен на сравнимост. Следва да се има предвид, че минималният бал за класиране е 30 точки, а максималният – 500.
Различията в приемния бал между отделните областите са много големи. Те достигат 3-4 пъти между първите и последните в класацията. Тези различия отразяват както по-слабия интерес към математиката на отделни места, така и разлики в качеството на образованието между отделните училища.
Това е така дори и в столицата, където са разположени две от най-желаните училища с математическа насоченост в страната, като извън тях почти липсват математически паралелки.
Наблюдава се повишение на приемния бал през 2024 година, но то засягат по-скоро средния регистър – вече в 9 области приемният бал надхвърля 400 точки, като през предходната година това се е наблюдавало едва в 4.
Повишението на баловете е в резултат на по-високите оценки на националното външно оценяване по математика след VII клас и не е индикатор за повишаване на търсенето на математика през тази година. Въпреки това повишаването на баловете за прием е позитивна новина.
В поне 4 области дете може да учи математика в профилирана паралелка с приемен бал под 200 точки. В още поне 10 области баловете са посредствени. Следва да се запитаме как се осигурява качеството на обучение в училищата с нисък приемен бал и доколко то може да бъде сравнимо с по-добрите училища.
Ниският интерес към математическите паралелки на отделни места и насочването на деца с интерес в математиката към други профили или други региони допълнително ограничава потенциала за местно развитие.
Вероятно за училищата на отделни места е трудно да осигурят и преподаватели за профилираната подготовка по математика в горния курс, което води до отдръпване от предлагането на такъв профил и изобщо – дестимулира цялата местна общност към търсене на такъв вид обучение.
А заедно с математиката започва да страда и обучението по съпътстващи и близки профили – физика и астрономия, химия и биология, софтуерни и хардуерни науки и др.
Накрая ще отбележим, че липсата на интерес към специализирано обучение по математика е видно и, както вече писахме, от все по-малкия брой ученици, избрали да се явят на ДЗИ по математика. Заедно с това обаче е тревожно и постепенното оголване на областите от качествени училища с традиции.
Най-ефективното нещо, което следва да се обмисли е въвеждане на задължителен държавен зрелостен изпит по математика.
Тази задължителна матура може да бъде организирана в две направления: за ученици с профил "математика“ – по съдържанието на профилираната подготовка във втория гимназиален етап, а за тези с други профили – по съдържанието на общообразователната подготовка.
Целта е нито един ученик да не завършва средно образование, без да е покрил определен минимум на математически умения, независимо че разграничаваме изпит "високо ниво“ от изпит "базово ниво“.
Само по този начин математиката ще възвърне своето важно значение, а ученето й няма да приключва практически за всички в X клас, а за някои – още след VII.
Само по този начин учениците ще трябва да положат допълнително усилие, за да получат диплома за средно образование, но то ще се отплати в бъдеще – чрез реализация и по-добри житейски възможности.
Последвайте ни
Не е вярно ! Така се създават добрите роби за хората с юридическо образование . За да живее човек добре му е необходимо да познава мърсотиите подлостите и коварството в правото . Никой юрист не служи на някого с трудова професия . Винаги хората с трудовите професии служат и са подчинени на хората учили право . За съжаление у нас е така ! Унас има живот и забогатяване само за магистрати и юристи !
Тотални глупости. Само ще задължат хората с ниски доходи да наливат още повече пари в частни уроци. Да не отворим, че не всеки е математик и т.н. Ако всички сме физици и химици кой изкуствения интелект ли ще ти оправи колата?Днес главно вината е в директорите на училищата, учителите из основи и естествено учениците, но те затова да ученици. Учителите обикновено вече ходят за едната заплата изпяват си урока и кой разбрал разбрал ако не си разбрал идвай ми на частно.....пълна мизерия
Забравяте, че повечето "учители" днес не са учители. Връзкари, които не знаят какво се прави в час. Назначават ги и ако им хареса изкарват едногодишен ПУЦ в Софийския/прието от НС/. Така че не знаят и как да си изпеят урока. Падението на образованието е отчайващо.
Ама вие наистина не сте наред. Как може да принуждават НА СИЛА ученици които УЧЕВИДНО не искат да учат по този предмет. Според мен щом има огромен спад на желаещите за матура по математика след 12 клас може би не е проблемът в самите ученици а в самото образование и начинът и темпото с което искат да се вземе този материал. Не можеш да очакваш като сложиш материал който нашите родители са учили в рамките на няколко години да се очаква от нас да го научим ЗА ЕДИН УЧЕБЕН СРОК.
Също така се кара да се замислил дали всъщност е проблема в учениците? Дали пък проблемът не е в хора които са със тлъсти джобове не знаейки какво се случва в действителност в училищата не наблягайки на същинските проблеми и създавайки ненужно голям обем от материал който ние учениците трябва да погълнем за една учебна година. Как се очаква да научим нещо което ни е изтапанено на сила против нашата воля което до преди малко, както се вика, не беше мой проблем изведнъж ми се налага просто ей така
Това е просто найлесният начин да кажем оправяйте се както си знаете защото ние не знаем как и за това нека да принудим всички да страдат защото е МОНООООГО сложно да проверим дали пък всъщност нашите изисквания не са случайни за ГЕНИИ? Неее нека да го направим полесно. Нека да затрудним живота на децата защото видиш ли на някой не му се проверява как се провеждат часовете.
От денят в който постъпих в ПМГ "Иван Вазов" не са спирали да ни натякват Ка от МОН са можели потенциално, евентуално, може би, найвероятно да влязат в час на проверка. Знаете ли колко пъти са влезли за 3 години не само във нашата класна стая а и в другите класни стаи? Само един единствен път. Нито един път повече. Нито чести проверки нито нищо. Само заплахи и стремглаво препускане през материала който "трябва да вземем" за тази учебна година. Просто не виждам на къде отиват нещата.
Спрете матурите, докато не осигурите читава система. Камерите в кабинетите нямат звук, а и да имат, никой не следи дали ученици и квестори не подсказват на полагащите матурата. Пародия са матурите. Срам за всички.
Някой трябва да признае, че българското образование пуска в живота непригодни индивиди на два крак, които са абсолютно безпомощни пред реалността. Част от вината носят и родителите, които нямат капацитет за възпитат автономни същества. И по принцип няма значение как ще се измерва тяхната непригодност ...
Още един неспособен министър. Хем не знае какво да прави. Хем иска за покаже дейност.
Моля Ви, какъв министър, какви пет лева? Изключително глупав неподписан материал. Няма нито една дума КОЙ го иска или предлага това.
Браво! Ето колко е важна математиката! Прочиташ статията и казваш "1", виждаш, че няма автор, значи "1", т.е. 110. Нула внимание. Нека Андре си говори сам.
Не се премат знаци като равно и минус, и тук математиката куца.
90 от това,което им се набива насила в главите,забравят 2 месеца след завършването! А математиката е нужна на някой от учениците,може би 1520. За къв товарите другите с глупости? За да цакат на частни учители?????МАФИЯ!
Хем виждат че резулатите от матурите за 7 и 10 клас са едва 30 точки и на някой мозък му скимнало да въведе и в 12. То явно 15 предмета не им са достатъчно а още повече че от 11 и 12 клас са с профили. Смешници
Елате във Великобритания да учите. Много е лесно и приятно образованието тук. Ще имате признати дипломи навсякъде, а българските са за боклука и няма да ви вършат никаква работа. Знаете ли колко мургавелчета от България и Румъния идват и учат тук и успяват без да са учили английски преди.
Ама вие наистина ще го направите? Срамота! Поне се вслушвайте в съветите на хората. Няма как да насилиш учениците да учат излишен материал който се учи в университетите. Ако искате да стимулирате учениците да имат подобри резултати поне направете както преди. Имаш 6 по математика, лесно, не правиш матура. Не сега да насилвате нас защото ви мързи да измислите подобра образователна система. Много е лесно просто да сложите матурите като задължителни. Самота!
Също не е вярно че математиката е нужна за адекватно взимане на решения. Все едно да кажеш на музикант да нарисува шедьовър. Да може един двама да могат, но това са само малка част от музикантите. Ако искате да стимулирате учениците да учат по математика ВДИГНЕТЕ ЗАПЛАТИТЕ! Как може някой да се хване да върши нещо без стимул или причина да го прави.
А не е ли време да ударите директорите и калинките, които си назначават за учители???...Имат ли право да преподават матуритетни предмети, когато познанията по предмета, който "преподават" са 0??? До кога ще се оправдават, че няма учители....Учители има, НО те нямат подходящите връзки и се явяват на смешни интервюта за места, които предварително са запазени за Сульо и Пульо. Образованието е хвърлено в бездънна яма .... НО за всеки пребоядисан физкултурен салон се режат ленти ......
Не смятам, че задължителна матура по математика е добра идея. Много ученици имат проблеми с математиката, включително и аз, и проблема не е само в нас, а и в учителите. Има толкова много учители, които не могат да обясняват така че да се разбере съответно има ниски резултати. Защо искате да прецакваме бъдещето на поколенията с изпит, който дори не е нужен за прием в повечето специалности? Харесва ми, че ако човек иска, може да се запише на допълнителна матура, защото им трябва за кандидатстване.
БЕ КАКВО ЕФЕКТИВНО РЕШЕНИЕ???????? ВИЕ НАРЕД ЛИ СТЕ БЕ? НЯМА ТЕ ЛИ СЪВЕСТ? КАК ТАКА НАТРАПВАНЕТО НА НЕЩО Е ЕФЕКТИВНО?? ЛИПСАТА НА СВОБОДА НЕ Е НАЙЕФЕКТИВНО А НАЙЛЕСНО РЕШЕНИЕ! НАМАЛЕТЕ ОБЕМЪТ КОЙТО ТРЯБВА УЧИТЕЛИТЕ ДА ПРЕПУСКАТ ЗА ДА СМОГНАТ С НЕГО И ТОГАВА ВИЖТЕ САМИ РЕЗУЛТАТ!
Стига вече с тия глупости! Детето ми се подготвя да учи медицина. За това две трябват пари за частни уроци по химия и математика за минимум 2 години, защото подготовката в училище не е достатъчна. Допълнително ще учи и за матурата по български, която е задължителна.Откъде ще имаме толкова време и пари и за уроци по математика?Оставете всеки да учи това което го влече и това което има като желание.Насила икономист няма да го правя!Който иска и сега може да държи матура по математика!