Идеални хора не съществуват, поради което винаги ще има някой, които да намери причина да ви осъди за това, което правите. За съжаление никога няма да можете да избегнете критиката напълно, но можете да извлечете ценни уроци от нея, пише obekti.bg, позовавайки се на Bright Side. 

Ето няколко начина да отговорите на оплакванията, така че да превърнете критиката в полезен опит. 

Кажете „Да“

Когато някой ни предизвика, първото нещо, от което имаме нужда, е да се справим с емоциите си и да осъзнаем, че човекът има правото на собствено мнение. Ако човек е събрал куража да каже нещо, което не му е приятно да каже, това означава, че иска да се ангажира в диалог с вас и мисли, че това е достатъчно важно, за да се ангажира с него. В основата на това поведение има повече искреност, отколкото, ако човекът просто си замълчи.

Опитайте се да видите нещата от гледната точка на другия и намерете основания да се съгласите с неговата или нейната гледна точка. Защото, когато човек предлага критика, той очаква отпор – такава е човешката природа. Но когато той или тя чуе думата „благодаря“ вместо развълнувана съпротива, те самите ще бъдат „положително объркани“. 

Когато сме казали „да“ на упрека, сме по-добре подготвени да опитаме да придадем смисъл на това, което се е случило и да влезем в конструктивен диалог. 

„Но...“

Критиката не винаги съвпада с начина, по който разбираме ситуацията. Следователно е важно да изразите собствената си позиция. Но тя трябва да се съсредоточи върху положителна информация, а не на опит да оправдаете или да извините себе си. Така човекът, с когото говорите ще види, че търсите смисъла в това, което се е случило. Въпросът е, че хората са подготвени да приемат много, ако им се обясни с уважение. Това може да помогне на останалите да видят ситуацията в нова светлина и да вземат нашето мнение предвид. 

Когато използваме думичката „но“, това ни помага да избегнем позиция тип „както кажеш“. Дори да признаваме правото на другите хора да ни критикуват, ние не сме длъжни да приемаме всичко, което те кажат, като неопровержима истина.

„Нека да...“
Когато сме чули критиката и сме изразили собствената си добре обоснована позиция, е важно да се опитаме да вземем съвместно решение за това какво да правим по-нататък. За да помогнем на другия човек да разбере, че не слагате стена пред неговите идеи или чувства, трябва да предложите конкретни и конструктивни идеи. 

Ако отговорим на критиката, използвайки тези стъпки, отрицателната обратна връзка може да има положителен ефект върху нас – не само като обърне внимание върху областите, в които имаме пропуски. По-важното е, че този процес може да ни помогне да подобрим връзките си с други хора. 

Правото да грешиш

Очевидно е, че да слушаш някой да те критикува не е лесно, а още по-трудно е да се постигне положителен резултат от това. Някои хора гледат и на най-незначителната критика като основа за разрушаване на връзката, като виждат буквално всяка отрицателна забележка като сериозна обида. Но колкото по-зрял е един индивид, толкова повече ще позволява на другите да имат разнообразни гледни точки за него и това, което прави. Той осъзнава, че може да прави грешки. Разпознавайки правото да правиш грешки, не изразходваме толкова много енергия да се опитваме да ги прикриваме от себе си и от другите. И колкото по-малко се страхуваме да грешим, толкова по-малко стрес и повече шансове за успех ще имаме. Ако сме отворени към критика, това ще разшири обхвата на полезната информация, която сме готови да поемем и кръга на хората, които сме готови да включим в живота. Това в крайна сметка означава, че можем да се придвижим напред и да израснем като личности.