Ние умираме по пътищата така, както живеем, така както се отнасяме към проблема с безопасност на движението и той стои доста встрани от нас. Все искаме някой да ни оправя, някой да ни спаси, някой да си върши работата, но някой друг, а да не сме ние. Проблемът опира до начина на живот. Това каза Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението към МВР, цитиран от Канал 3. 
 
"Разбира се, че е работа на държавата да контролира, за да предпазва невинните жертви. Статистиката показва, че 1/3 от жертвите са виновни, 2/3 са невинни - някой ги убива като пътници, като пешеходци. Освен, че държавата трябва да контролира, приказката за българина, че като му бръкнем дълбоко в джоба ще му дойде акъла, оказва се, че не действа толкова добре, колкото очакваме", констатира експертът.
 
"Ако разгледаме проблема безопасност от раждането на човека през неговия живот, безопасността присъства през цялото време. Ние дълго време живеем на пътя - ако 2 часа сме на пътя средно на ден и живеем 100 години, това прави общо 8 години престояване на пътя. Това е сериозно време и ако не се отнасяме сериозно към този проблем, сериозни събития ще нарушат нашето желание да живеем в комфорт", изтъкна Алекси Кесяков.
 
Сравнението с останалите европейски страни показва колко сериозни са проблемите у нас. "Много често сравняваме обстановката у нас с някои европейски държави с много висока степен на безопасност. Миналата година у нас имаше 96 загинали на 1 милион жители, средното европейско число е 49, а в някои други държави, като Швеция, Холандия, Англия и т. н., по 28-29 на един милион жители.
 
През последните години в почти всяка държава има подобряване на обстановката с безопасността на движението и тази разлика, която ние сме свикнали да сравняваме с там, това е отражение на основните фактори, които формират безопасността на движението: поведение на хората, състояние на пътната инфраструктура, автомобилния парк, медицинската помощ. 
Ако искаме да се изравним с другите, трябва да подобрим тези фактори. Това е стремежът - да подобрим факторите, които формират безопасността на движението", препоръча Алекси Кесяков.
 
Особено тревожна е статистиката с децата - годишно 1100-1200 деца стават жертви на ПТП в България. "Единствената група катастрофи, при която няма промяна през последните години, са катастрофите с участие на деца: между 1100-1200 деца стават жертва на ПТП, част от тях с трайни увреждания за цял живот, загиналите деца на година са в рамките на 35-40 деца. Което въобще не е малко", цитира страшните данни Алекси Кесяков.
 
"Има нещо, което не сме намерили, за да въздействаме на този проблем - това е грижата на хората към собствените си деца. Безопасността като че ли е между другото, сякаш някой друг трябва да ги научи. Ако не го направим, то детето си остава неграмотно по безопасността на движение цял живот. Възрастните пешеходци, които ги газим, това са ненаучени деца. Твърдя, че най-добрият подарък за детето от роднините, това е детското столче за колата още от родилния дом, за да свикне то да се вози по този начин безопасно", каза Кесяков.
 
По споровете около системата бонус-малус, от която се очаква да дисциплинира водачите и съзнателните да плащат много по-малко, Алекси Кесяков даде за пример и други мерки от страна на застрахователите в някои страни, свързани конкретно с безопасността на движението. "В Белгия, например, застрахователите плащат осветлението на магистрали. Известни са ми и други дейности на застрахователите, които в някои други страни стимулират хората да си повишават квалификацията - тук става дума за двустранно действие", добави експертът.