15 октомври беше посочен от служебния премиер Стефан Янев като срок, в който България трябва да е готова с Плана за възстановяване и развитие. Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков изрази опасения, че страната ни може и да не получи пари по него до края на годината, предава Bulgaria ON AIR.

"Два месеца има Европейската комисия, за да оцени Плана, един месец е срокът за Европейския съвет. Реално, от внасянето до авансовото плащане има поне три месеца. Планът беше готов още в края на мандата на миналото правителство. Ако служебното правителство е искало, можеше да го внесе, защото имаше предварителна положителна оценка от Европейската комисия", заяви Новаков в студиото на "България сутрин".

И подчерта, че се надява страната ни да не загуби евросредства, но подчерта, че самото забавяне се отразява на бизнеса и икономиката ни.

"Забавянето не е добре нито за бенефициентите, нито за икономиката. Това са 1,6 млрд. евро, които вече можеха да подкрепят малкия и среден бизнес. Да се използват за възстановяване на икономиката от пандемията - за хотели, транспорт, туризъм", подчерта Новаков. Другото му опасение е, че колкото повече държавата бави Плана, толкова повече неща ще трябва да се включат в него.

"Другият проблем е, че реално сега не се знае какво включва той. При нашия вариант всички знаеха какво има. Имаше 4 големи публични обсъждания по сектори и след всяка от тях обхватът се увеличаваше", заяви евродепутатът пред Bulgaria ON AIR.

Все пак Новаков е оптимист, че ЕК ще прояви снизхождение и ще покаже къде са грешките, за да бъде приет и да започнат плащанията към България. 

Новаков подчерта и напредъка по предложението му за единна система в Европа, която да проследява пробега на автомобилите втора употреба.

"От първа ръка разбрах какво е да събираш с години пари за кола - и то втора употреба, и да се окажеш излъган. Продават една кола уж на 100 000 км пробег, а тя се оказва 300 000, примерно", обясни евродепутатът. 

Целта на единната система е, когато един автомобил бъде внесен от Италия, например, и мине границата на страната към друг собственик, да се знае какъв е реалният му пробег.

"3 г. след като предложих създаването на системата на ЕК беше получена висока оценка. Очаквам държавите членки да се включат и тази информация да бъде достъпна до органите на КАТ", уточни Новаков.