Фалитът на туроператора "Томас Кук" е събитие, което не попада под контрола на Министерството на туризма, каза министър Николина Ангелкова по време на парламентарния контрол.

Към днешна дата от обявяването на фалита на "Томас Кук" - 23 септември, всички претенции към хотелиери и туроператори по отношение на престоя на туристите са покрити от съответните застрахователи във Великобритания, Германия и Полша, съобщи министърът.

Тя заяви, че усилията на ведомството са минимализирали възможностите за негативни последици за имиджа на България като туристическа дестинация. Към днешна дата за деветте месеца на тази година над 7,8 млн. са посещенията на чуждестранни туристи в България, което е минимален спад от 0,8 на сто спрямо рекордната 2018 г., допълни Ангелкова.

Министър Ангелкова изрази безпокойството си относно по думите й многократните опити за манипулиране на обществото чрез трайно налагане на тезата, че министерството е имало информация или би следвало да е предвидило предстоящия фалит на "Томас Кук" и не е предупредило представители на туристическия бранш. Това е абсолютно невярно внушение, заяви министърът.

Тя изтъкна, че през юли е било разпространено официално съобщение от изпълнителния директор на туроператора, че към онзи момент текат преговори с китайски инвеститори и с това ще се затвърди стабилното финансово състояние на компанията.

Ангелкова напомни, че основната функция на държавата в отношенията й със стопанските субекти е осигуряването на благоприятни бизнес условия, а законовите правомощия на министъра на туризма не включват намеса междуфирмените отношения на юридическите лица.


Министърът напомни, че според ресорния закон туроператорът, установен на територията на България, ежегодно сключва договор за задължителна застраховка "отговорност на туроператор", която е в полза единствено на пътуващите, като покрива щетите само на крайния потребител.

Няма изисквания по българското и европейското законодателство за покриване на щети по отношение на доставчиците, които са изцяло частно-правни междуфирмени отношения, каза министър Ангелкова.

Тя каза, че както министърът на туризма, така и представители на ведомството участват в различни формати на събития с международен характер, които са публични и за които винаги има информация на сайта на ведомството. Ангелкова отбеляза, че на тези срещи се водят разговори с представители на чужди администрации за управлението на туризма, с чуждестранни туроператори и с международни лидери в тази сфера.

Тя изтъкна, че всички рекламни активности са планирани в Годишната програма за национална туристическа реклама, която всяка година се обсъжда и приема на заседание на Националния съвет по туризъм с участието на туристическия бизнес.

По думите й, за да е конкурентна България спрямо агресивната маркетингова политика на конкурентите ни, страната се нуждае от стратегически партньорства с водещи туроператори на пазара.

Ангелкова съобщи, че са започнали редица срещи в международен план, а министерството е инициирало мерки за преодоляване на предизвикателствата и последствията от обявения фалит "Томас Кук" като търси възможности за увеличаване на туристите до България и сътрудничество за подготовката на следващия летен сезон.