3.250 млн. лв. е дала държавата от началото на годината за временни ремонтни дейности по платното на АМ „Тракия“ в участъка от Чирпан до Стара Загора, като ремонтите са нетрайни и не могат да подобрят качеството на състоянието на настилката. Това става ясно от отговор на парламентарно зададен въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова от страна на депутата от БСП Георги Найденов, съобщава БГНЕС.
 

Повод за парламентарното питане са неравности по трасето на автомагистралата, заради които от 28 септември миналата година има въведено ограничение на скоростта от 90 км./ч., въпреки че по автомагистралите у нас максимално разрешената скорост е 140 км./ч.
 
Депутатът от БСП изразява недоумение защо повече от година в 40-километровият участък от Чирпан до Стара Загора няма вдигане на ограничението на скоростта.
 
От отговора на министъра на регионалното развитие става ясно, че една година държавата не е успяла да намери средства, за да финансира цялостен основен ремонт на магистралата, и е по-изгодно да се правят частични ремонти, за да не се спира движението по нея; както и да бъде ограничена скоростта на движение заради бабуните на пътя, които представляват реална заплаха за живота и здравето на преминаващите по него.
 
Последната отсечка от магистралата е пусната в експлоатация през 2013 г., като гаранционният срок, даден от изпълнителя, е изтекъл отдавна. Иначе, магистралата е строена в продължение на над 40 години, допълва Аврамова.
 
Строителството на автомагистрала „Тракия“ в участъка от Оризово до Стара Загора е стартирало през 2003 г. , като 40-километровото трасе е било разделено на два подучастъка: един с дължина 16 км., и втори, с дължина от 24 км.
 
И на двете отсечки гаранционният срок е изтекъл, тъй като по закон (Наредба №2 за въвеждане в експлоатация на строежите в Р България) гаранционният срок на магистрали е 5 годишен. През гаранционният период строителят е отстранявал нередностите по трасето за своя сметка.
 
Най-често пътната настилка се износва от тежкотоварни камиони, които минават по пътя целогодишно. Особено през летния сезон, обаче, качеството на асфалта се влошава драстично. Най-натоварените дни по магистралата по традиция е последният работен ден, както и последните почивни/предпразничен ден.
 
Най-компрометираната част от платното си остава лентата за активно движение.
 
От началото на годината държавата е похарчила над 3.250 млн. лв. за текущи ремонти, които, обаче, не са достатъчни за цялостното възстановяване на трасето.
 
По изчисления на Министерството на регионалното развитие, за цялостен основен ремонт на 40-километровата отсечка ще са необходими близо 40 милиона лева, или точно по милион лева за километър, посочва още Аврамова.
 
В отговора си до левия депутат министър Аврамова съобщава още, че „необходимите средства за възлагане на строително-монтажните работи не са осигурени поради ограничения бюджет на Агенция „Пътна инфраструктура“ през 2019 г., а с оглед възлагането на ремонта в най-кратък срок, ще бъдат търсени варианти за целево финансиране от държавния бюджет“.