Окръжен съд-Бургас обяви мотивите си по присъдата, постановена срещу Ениз Ченгел, Никола Точев, и Светослав Димитров, подсъдими за катастрофата на автомагистрала "Тракия" с автобус на Ентуртранс, съобщиха от пресцентъра на съда.
<!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:PunctuationKerning /> <w:ValidateAgainstSchemas /> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables /> <w:SnapToGridInCell /> <w:WrapTextWithPunct /> <w:UseAsianBreakRules /> <w:DontGrowAutofit /> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]-->Делото ще бъде изпратено утре в Апелативен съд-Бургас. По него са подадени протест от прокуратурата и жалби от подсъдимите. <br /> <p class="MsoNormal">Пресцентърът припомня, че собственика на превозваческата фирма - Ченгел и Точев &ndash; началник на транспортния отдел, са осъдени на 10 години лишаване от свобода при първоначален общ режим в затворническо общежитие от открит тип. Светослав Димитров, шофьор на катастрофиралия автобус е пратен зад решетките за 5 години при общ режим. <br /> <br /> Ченгел и Точев бяха признати за виновни в това, че на 15 юни 2011 г. по автомагистрала &quot;Тракия&quot;, в Пловдивска област са причинили смъртта на 9 лица и средни телесни повреди на 11 лица, поради немарливо изпълнение на правно регламентирана дейност по Закона за автомобилните превози, представляваща източник на повишена опасност. Димитров е осъден за това, че на същата дата и място при управляване на автобус &quot;Мерцедес&quot; е нарушил правилата за движение и по непредпазливост е причинил смъртта на 9 лица и средни телесни повреди на 11 лица, като деянието представлява особено тежък случай. В мотивите си Окръжен съд - Бургас приема, че тримата подсъдими са сторили деянията, за които са признати за виновни по непредпазливост, като не са предвиждали настъпването на общественоопасните последици, но са били длъжни и са могли да ги предвидят.<br /> <br /> Съдът е определил наложените на Ченгел и Точев наказания при баланс на смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства, а на Димитров при превес на смекчаващите вината обстоятелства. Взети са предвид ниската степен на обществена опасност на дейците и високата степен на обществена опасност на деянието, за което са осъдени. Отчетени са семейното им положение, дългият период от извършване на престъплението и наличието на частични самопризнания при последните двама. По делото е установено, че фирмата на Ченгел &quot;Ентуртранс&quot; ООД извършвала ежедневно четири-пет курса за превоз на пътници със собствени и наети автобуси. На 14 юни 2011 г. в 22.30 часа от автогара София потеглил техен автобус &quot;Мерцедес&quot; с 30 пътници към град Бургас. Преди да настъпи произшествието той се движел със скорост 97 км в час по сух асфалтов път по автомагистрала &bdquo;Тракия&ldquo;, като зад и около него не е имало други автомобили. <br /> <br /> При движението по прав участък внезапно се е скъсала опората на напречната щанга на предния мост на автобуса. Каросерията му започнала силно да се люлее, а в опит да овладее движението водачът е завил рязко наляво. В резултат на това автобусът се наклонил наляво и левите колела се повдигнали. В този момент се е спукала вътрешна задна дясна гума. Причина за това било преразпределението на масите и обстоятелството, че е била поставена допълнително в неблагоприятен температурен режим, предвид зимната й структура. За да избегне удар в еластична ограда в ляво, шофьорът завил рязко надясно, но автобусът се е обърнал на лявата си страна, паднал е върху еластичната ограда и е започнал да се плъзга по пътната настилка на лявата си страна. Така той достигнал западна бетонна колона на надлеза за с. Калековец и се ударил в нея със задната част на тавана си. Ударът променил посоката на движението му и той се ударил в южната еластична ограда, в близост до която се установил на място. В задната му част възникнал пожар, който бил потушен от водачи на други моторни превозни средства. <br /> <br /> С петорна авто-техническа експертиза е установено, че основната техническа причина за възникване на пътно-транспортното произшествие са скъсването на опората на напречната щанга, което е влошило напречната устойчивост на автобуса и загубата на управление от водача. Заключението на вещите лица показва, че автобусът е бил технически неизправен. Изготвената по делото металографска експертиза изяснява, че установените технически неизправности са съществували дълго време преди произшествието и преди последния технически преглед. Според представените документи той е трябвало да бъде проведен на 07 март 2011 г. По делото обаче е установено, че на посочената дата и час, е било физически невъзможно той да се намира там, защото е извършвал редовен превоз на пътници по маршрута Бургас &ndash; София. <br /> <br /> Окръжен съд-Бургас приема, че в случая е съставен неистински официален документ от страна на тримата членове на комисията за технически преглед. В мотивите към присъдата съдът посочва, че подсъдимите Ченгел и Точев не са организирали преминаването на периодични шестмесечни технически прегледи, нито предпътни прегледи на водачите на автобуси на фирма &quot;Ентуртранс&quot; ООД, град Бургас. Не са били извършвани текущи ремонти на превозните средства, а били отстранявани само повреди, когато те изобщо не са били в състояние да се движат. &quot;Това поведение не е било инцидентно или временно, а постоянно и трайно установена практика в дружеството&ldquo;. &bdquo;Целта е била единствено автобусът да се движи и да се събират приходи от превоза на пътници&quot;. Допуснатата криминалистическа почеркова и за изследване на печати експертиза е изяснила, че подписите за &quot;шофьор&quot;, &quot;лекар&quot;, &quot;механик&quot; и &quot;разрешил излизането&quot; в два пътни листа на автобуса, не са положени от подсъдимите Димитров и Точев и от свидетели по делото, чиито подписи е следвало да фигурират в тях. <br /> <br /> Съдът приема като недостоверни защитните тези на подсъдимите. Съдът коментира твърдението на Ченгел, че е назначил най-добрите специалисти във фирмата си, не го освобождава от задължението да следи изпълнението на задълженията им. Още повече, че дружеството извършва дейност, представляваща източник на повишена опасност. Съдът намира, че &quot;несъобразяването с разпоредбите на закона и допускането &ndash; всекидневно по пътищата на България да се движат неизправни автобуси, подлага на всекидневен риск много хора, пътуващи с тези автобуси&hellip;Най-голямата отговорност за безопасността на пътниците, движещи се в автобусите на фирма &bdquo;Ентуртранс&ldquo;, носи именно управителят й &ndash; подсъдимият Ченгел&ldquo;. Окръжен съд &ndash; Бургас посочва, че подсъдимите Ченгел и Точев не са предприели необходимите действия за поправката или за евентуално спиране от движение на автобуси, с цел осъществяване безопасността на пътниците, независимо от многото сигнали на шофьорите. <br /> <br /> По отношение на Точев, Окръжен съд-Бургас намира, че той абсолютно не е изпълнявал служебните си задължения да осигурява нормалното преминаване на автобусите на технически преглед. Документация за тези обстоятелства, е била съставяна, без да е извършван физически преглед.<br /> <br /> Подсъдимият Димитров е сторил всичко възможно да окаже помощ на пострадалите, установява решаващият съд. Той обаче посочва, че подсъдимият не е предприел намаляване на скоростта и спиране на автобуса след възникване на опасността, а е нарушил правилата за движение. Водачът е знаел, че автобусът е в лошо техническо състояние, но се съгласил да извършва превози, рискувайки собствения си живот и този на пътниците. /БЛИЦ</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> <![endif]-->