224 млн. лева държавна помощ е разрешила Европейската комисия да бъде отпусната за БДЖ. Това уточни зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, който е и председател на директорския борд на БДЖ. Изпълнителният директор на холдинг "БДЖ" Владимир Владимиров пък уточни, че това са пари, които се дават безвъзмездно от държавата, предава Канал 3.

По думите на Занчев оттук нататък започва тежката част - преговорите с Министерството на финансите, за да се начертаят финансовите схеми, по които тези пари да дойдат в дружеството. Ще стартират преговорите с облигационерите - остатъкът, който трябва да им платим, е 150 млн. лева, а лихвите за просрочие са около 14 млн. лева на година, добави той.

След решаването на натрупания дълг на железницата, вторият проблем, по който ще работим, са инвестициите в БДЖ, каза още Занчев. Преди държавното дружество е вземало търговски кредити и чрез тях е инвестирало, а сега през капиталовия трансфер държавата ще инвестира в пътническия превоз, ще бъде купен нов подвижен състав. В момента професори и експерти работят, за да се оформи визията - какви влакове, мотриси са нужни на БДЖ "Пътнически превози", за да има компанията европейски вид с адекватна услуга, посочи Занчев.

Зам. транспортният министър изрази увереност, че скоро нещата за БДЖ ще се подобрят и заради въвеждането на системата за ТОЛ такси за МПС-тата. "От 2002 година БДЖ е на така наречената ТОЛ такса и си плаща за преминаване по жп мрежата", коментира той, добавяйки, че сега ще има равнопоставеност между жп транспорта и сухопътния моторен транспорт.

Повече от 50% от загубите ни са намалени, преструктурирана е цялата компания, извършихме реформи и като резултат е решението на ЕК, заяви на свой ред Владимир Владимиров, изпълнителен директор на холдинг "БДЖ". В момента са подготвени 21 проекта и по-голямата част от тях касаят развитието на БДЖ- пътнически и товарни превози, отбеляза той. Ще се оформи и едно ремонтно дружество, за да се съберат специалистите, сградния фонд и машините на едно място. С тези проекти до края на мандата на това правителство БДЖ ще изглежда по друг начин, поясни Владимиров.