Минимум 25 са местата, на които катаджиите залагат камери за скорост по двете магистрали към Българското Черноморие, показа проверка на „Телеграф“. Най-неприятното за шофьорите е, че на тези места се залагат от най-новите устройства, които са снабдени с инфраред и снимат без проблем и в тъмната част от денонощието, пише "Телеграф". 

Така много тарикати, които само допреди няколко години настъпваха газта през нощта, без да се притесняват от санкции, вече трудно биха могли да си позволят този лукс или рискът от това им действие е значително по-висок.

Полицаите от КАТ използват по магистралите предимно унгарските ARH CAM S, които бяха купени с пари от Фонда за пътна безопасност, който се пълни основно от глоби за превишена скорост, засечени с технически средства. 

Устройства 

Общо 84 са тези устройства, които са с насочващ лазер и трудно уловими дори за по-новите модели антирадари. Освен като „триноги“ заради поставянето им върху триножник тези камери са познати сред българските шофьори и като „барбекюта“ поради специфичната им форма.

Тяхното предимство е, че използват инфраред и вадят без никакъв проблем ясни снимки в тъмната част на денонощието, както и при лоши метеорологически условия. Единствената работеща защита срещу триногите са т.нар. джамери, които са датчици, монтиращи се около регистрационния номер, свързани с радар детектора в купето.

Цената на такъв комплект обаче е над 1000 лв. и изисква сложен монтаж. Междувременно вече от година МВР успя да купи и друг вид камери на триноги – 6 броя. Това са руските „Кордон-М”.

За разлика от унгарските обаче при руските има възможност да бъдат засечени от обикновени радардетектори. Тяхното предимство обаче е, че освен в двете посоки на движение могат да снимат едновременно в шест пътни ленти, като засичат нарушителите от 600 метра. 

Разположение

Независимо че от 18 юни 2021 г. има действаща заповед на вътрешния министър Бойко Рашков катаджиите да снимат само на опасни места с концентрация на ПТП и да не се крият в храстите, униформените имат няколко любими точки по пътищата, на които приоритетно се крият и залагат камерите за скорост. 

По „Тракия“ в посока морето първият капан е в района на Ихтиман, около сметището, където преди година стана огромна верижна катастрофа. Сега от 140 км/ч ограничение изведнъж има отсечка с ограничение от 70 км/ч, която е отлична хранилка за пътните полицаи.

Следва районът между 170-и и 180-и километър от аутобана в района на бензиностанцията на ОМВ.

По-нататък могат да ви изненадат при разклона за село Ракитница – също едно от най-любимите им места. Катаджиите се залагат с камери още на паркинга на НАР Кабиле, между 205 и 225 км, в района на отсечката между Плодовитово и Чирпан, както и на отбивката за Велинград.

Много често ни посрещат и в Бургас в края на магистралата. На магистрала „Хемус“ и продължението й по главния път към Варна, пътни полицаи се залагат най-често с камера между тунелите Топли дол и Ечемишка, както и при Витиня.

Накрая на първата отсечка на „Хемус“ при Боаза. При село Сопот бензиностанцията на „Ром Петрол“ или веднага след нея ограничението е 50 км/ч. Любими места още са им в района на ловешкото село Микре, бензиностанцията на „Лукойл“ преди Севлиево, при Шереметя край Велико Търново, между Стражица и Кесераво, както и при търговищките села Градище и Пробуда. Преди Варна често дебнат на разклона за Побитите камъни. 

Прикритие

В последно време нова мода в КАТ е да се залагат с цивилни коли, които стоят паркирани край пътя и в сенките им е поставена умело прикрита тринога. За шофьорите в София вече е добре познато старо черно БМВ Е60, което често дебне в района на Църна маца. Има и син „Опел Астра“ без отличителни знаци. От същия модел цивилка се залага и при Ихтиман на разклона за Мирово.

В областта се появява и сиво „Пежо 406“, което също коварно снима под прикритие. Червено „Сузуки Витара“ също снима, но то е брандирано с надписи „Полиция“. От черен „Голф II“ пък често катаджии снимат във Варненско, а по „Тракия“ има бял и сив опел без отличителни знаци.

От МВР имат идея този тип автомобили да могат да снимат нарушителите и в движение, но затова са необходими законови промени, тъй като сега действащата нормативна база не им позволява да го правят. През най-натоварения по пътищата у нас летен месец август, близо 40 000 джигити се заснемат да превишават скоростта.

Това сочи статистиката само за миналата година, когато в периода от 9 до 15 август 2021 г. в рамките на общоевропейската спецакция Roadpol по родните пътища са установени 38 592 нарушения на скоростните режими.

Искат и АПИ да дебне за нарушители 

Камерите на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) да следят и за нарушения на пътя като  превишение на скоростта, минаване на червено, неправилно изпреварване и други.

Това е предложение за законово изменение на група депутати в Народното събрание. Към настоящия момент има над 300 камери за анализ на трафика, а данните от тях се съхраняват от АПИ. Те включват точното време на преминаване на превозното средство и неговия регистрационен номер, клас и дължина, както и скоростта, данните за местоположението му.