Планета без облаци е открил екипът на търновския астроном д-р Николай Николов, който в момента работи в университета на Екситър в Обединеното Кралство. Откритието е епохално за науката и за човечеството, защото ще позволи на учените да изследват много по-точно атмосферата на тази планета, съобщава "Борба".

Международният екип на търновския астроном е успял да засече, че в атмосферата на „горещия Сатурн“ WASP-96b няма облаци.

„Всички планети, които сме наблюдавали досега, имат облаци. А какво можеш да видиш през облаците – нищо. Затова всяка планета, която няма такива, за нас е ценна и е шанс да видим повече“, обяснява д-р Николов, който е възпитаник на Природо-математическата гимназия „Васил Друмев“ във Велико Търново и няколко години беше преподавател в Американския колеж „Аркус“.

С помощта на европейския 8,2-метров много голям телескоп в Чили екипът му изучава атмосферата на планетата WASP-96b, когато тя преминава пред звездата, около която обикаля. Това позволява на учените да измерят затъмнението на звездата, причинено от планетата и нейната атмосфера, и по този начин да определят химичния състав на планетната атмосфера. „Точно както ние оставяме пръстови отпечатаци, всеки атом или молекула притежава неповторим „отпечатък“ или почерк в своя спектър.

Този неповторим отпечатък ни дава възможност да засечем присъствието на вещества в небесните тела. Спектърът на „горещия Сатурн“ показва непокътнат отпечатък от натрий, който може единствено да се наблюдава, ако атмосферата на планетата е ясна, т.е. чиста от облаци“, уточнява още астрономът. И уточнява, че той и колегите му са наблюдавали повече от двадесет спектъра на екзопланети при пасаж. „Екзопланета означава планета, която обикаля не около Слънцето, а около друга звезда и е много далече от нас.

Въпросната планетаWASP-96b е единствената екзопланета, която няма облаци и спектърът й показва непокътнатия почерк на натрий. Наличието на натрий в атмосферите на горещите екзопланети газови гиганти беше предвидено още преди около 20 години. В атмосферите без облаци, натрият формира спектрален почерк, който има триъгълна форма, която наподобява профила на палатка. Всичко това прави планетата астрономически стандарт за изучаване”, казва още Николай Николов.

WASP-96b е типична гореща планета с температура 1300K. Има маса, подобна на Сатурн и размери по-големи от тези на Юпитер с 20%. Планетата периодично осъществява пасаж пред звездата, около която се движи. Звездата е подобна на нашето Слънце и е отдалечена на 980 светлинни години. Намира се в южното съзвездие Феникс, по средата на разстоянието между ярките звезди Фомалхаут, разказва астрономът.