Българските шофьори – самонадеяни зад волана, но не внимават на пътя
Има два основни типа рискови водачи
Шофьорите сами ще си дадат оценка доколко рисково е поведението им на пътя. В онлайн проучването, което ще определи индекса за безопасно шофиране за 2019 г., за първи ще могат да се включат и водачи на камиони и автобуси. Първият Индекс за безопасно шофиране в България показа, че 9 от 10 шофьори определят себе си като нискорискови и дисциплинирани, но критикуват останалите, че не са като тях. А като трите най-рискови действия бяха отчетени: превишаване на позволената скорост, неправилно планиране на маршрута и късно забелязване на колата пред нас.
Загадъчно кръстовище поглъща коли и мотоциклети (ВИДЕО)
Близо 2, 5 млн. са активните шофьори в България, а 96% от всички катастрофи и 97% от загиналите са в резултат на човешка грешка.
Кой е рисковият водач на пътя ще определи новият индекс за безопасно шофиране. Онлайн проучването проверява поведението на шофьорите между 18 и 75 години в 50 рутинни и рискови ситуации на пътя. На база на нашата собствена оценка и реакции. След като отговорим на всички въпроси ще знаем собствения си индекс на безопасно шофиране по скала от 0 до 100 и да преценим доколко рискови сме спрямо другите на пътя. Най-опасни шофьори са т.нар. „пътни терористи” – около 6 % от участниците в движението.
„Те са освен агресивни, карат с висока скорост и са много ниско концентрирани, което ги прави наистина една много високорискова група за всички участници в движението”, обясни социологът Яна Спасова.
Според проф. Пламен Димитров има два основни типа рискови водачи – т.нар. „търсачи на силни усещания”.
„Търси по възможност възбуда от участието си в ситуацията на пътя, приповдигнатост или утвърждаване – кара бързо и често преценката за възможните последствия се подценява или е занижена. Ако сте от типа хора „търсачи на силни усещания” – един празен път е велико изкушение и голяма опасност”, предупреди Пламен Димитров - председател на Дружеството на психолозите в България.
Българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана, но често превишават ограниченията, заслепяват насрещния с дълги светлини и паркират неправилно.
Според психолозите – ако често попадаме в рискова ситуация на пътя – това е единствено заради собственото ни поведение зад волана. Пътните експерти обаче отчитат и състоянието на автомобила и инфраструктурата.
Ад на пътя: BMW влетя с 210 км/ч под тир (СНИМКИ/ВИДЕО)
Заслепяването на насрещно движещи се автомобили заради ненавременно изключване на дългите светлини, паркирането на непозволени за това места, пренебрегването на ограниченията на скоростта рано сутрин и късно вечер са сред най-честите рискови ситуации, с които се сблъскват шофьорите у нас, показва още изследването.
Според статистиката за 2018 г. имаме 24 загинали водачи на товарни автомобили и 274 ранени. Какъв е профилът на опасният шофьор през 2019 г. ще стане ясно в началото на юли.
Последвайте ни
0 Коментара: