Бъдещето разширение на метрото към Околовръстното шосе и Симеоновския лифт бе блокирано за трети път в комисията по архитектура и градоустройство в Столичния общински съвет. 

Този път причината бе консултантски договор на човек на “Демократична България”, който хем получавал консултантски хонорар от мола, покрай който ще минава подземната железница, хем критикувал проекта.

Това е неуспелият кандидат за общински съветник от коалицията Борис Милчев, който в момента е експерт към комисията по архитектура. А самият той отхвърли обвиненията в продължилото три часа заседание.

Опозицията блокира и доклада на главния архитект на София Здравко Здравков за промяна на подробни устройствени планове на бъдещото трасе. Аргументът на общинския съветник Борис Бонев от “Спаси София” бе, че на предишното заседание е поискан анализ дали има нужда от трасето, защото наземен транспорт би бил в пъти по-евтин.

В точка разни обаче шефката на комисията Силвия Христова от ГЕРБ отново върна дебата за метрото до Витоша. Първо изчете писма от инвеститори, които подкрепят строежа на отсечката на метрото. После - друго писмо с обвинения в конфликт на интереси, изпратено от Сотириос Янакудакис, от “София Саут Ринг Мол”.

В него гъркът пише, че експертът на комисията Борис Милчев от “Демократична България” е имал подписан договор за консултантски услуги с фирмата на Янакудакис от 29 юни 2017 г.

“Наскоро разбрахме, че лично г-н Милчев е изразил становище, напълно против обхвата на договора за консултантски услуги и в противоречие с интересите на неговите клиенти (“Данаос Девелопмент” ЕАД, “София Саут Ринг Мол” ЕАД и Хаусмаркет България” ЕАД)”, пише в писмото. При подписването на договора Милчев, който е и бивш зам.-министър на строителството, е бил ангажиран с общинските служби.

“Притеснително е, че г-н Милчев е наш външен консултант, а до момента сме получили 3 становища против този доклад”, каза Христова. Едно от тях е на ДБ.

“Как е възможно ваш експерт, член на вашата листа за общински съветници, да има консултантски договор с конкретни фирми, да реализира проекти на Столичната община и след това да участва в заседанията ни и да се обявява против”, възмути се Христова. И добави: много често от страна на “Демократична България” чуваме морални ценности, които трябва да се съблюдават.”

“Объркан и отвратен съм от внушенията, че има друга причина да не се гласува тази точка, а не защото не е оправдано да се строи метро до “Икеа” и мола, при положение че ще струва 150 млн. лв., а в пъти по-евтино е този район да се обслужи с надземен транспорт”, скочи Бонев.

И обясни, че ако направи анкета в Ботунец дали гражданите и фирмите искат метрото да стига до тях, то 100% биха се съгласили.

От “Демократична България” обаче не видяха конфликт на интереси, защото техният експерт Милчев не е подкрепил доклада. “Ако има конфликт на интереси, той е през 2017 г.”, обясни Тома Белев от “Демократична България”. Според него документите трябва да се изпратят до разследващите органи, но проблемът бил институционален.

Партийната защита продължи и от арх. Борислав Игнатов, който обясни, че въпреки този договор той защитавал обществения интерес. “Това е съвсем морално и нормално поведение на един експерт”, каза още Игнатов.

А Милчев се аргументира, че договорът му с “Данаос Девелопмент” е за правен анализ и е сключен, когато вече не е бил част от общината от 1 г. “Аз съм направил коректен правен анализ и съм си изпълнил договорните отношения. В момента становищата ми са професионални - за процесуални нарушения, и показвам как те да бъдат отстранени”, каза той. Според него трябва да се разследва завиването на метрото точно към тези дружества, пише 24 часа.