Бурни овации за „MAMMA MIA!” на сцената на Софийската опера и балет (СНИМКИ)
По нашите екраните тръгна новият филм- мюзикъл (своеобразно продължение на вече добре познатия ни) „Mamma Mia! Отново заедно” с оригинално заглавие „Mamma Mia! Here We Go Again” успоредно с премиерата му в САЩ. Като „подгряваща” проява журналистът Георги Тошев и „Книгомания” представиха новата книга на колегата „Mamma Mia! Филмът. Продължението“. Част от тиража на тази книга се предлага с диск – документален филм „АББА. Тяхната история“ – дело на самия Георги Тошев, оператора Румен Василев и режисьора на монтажa Явор Веселинов. И най-радостната новина – за първи път след декември 1982 г. великолепната четворка на ABBA: Агнета, Бьорн, Бени и Фрида се събраха т.г. заедно, за да запишат две нови песни!
И като „връх на сладоледа” мюзикълът „Mamma Mia!”, събрал досега над 60 млн. зрители в повече от 50 страни по земното кълбо и преведен на 22 езика, „избухна” на 18 юли т.г. и у нас. При това не къде да е, а на сцената на флагмана на родното ни певческо изкуство – Софийска опера и балет.
Какъв кураж, каква увереност, каква работоспособност (впрочем тези качества никога не са му липсвали) се изискват от режисьора акад. Пламен Карталов, за да постави този хитов мюзикъл само седмица след последния спектакъл от тежката тетралогия на Рихард Вагнер „Пръстенът на нибелунга”, привлякъл отново в София фенове на Вагнер от редица страни по света ! Да направиш такава премиера три дни след края на летния фестивал „Опера в парка” (на Военната академия „Г.С. Раковски”) и преди да „полетиш” към Белоградчишките скали за „Опера на върховете” ?!
Разбира се, дори само музиката на „Mamma Mia!”, сътворена от песнописците на ABBA Бени Андершон и Бьорн Улвеус и някои песни със Стиг Андерсон, вече предполага успех на спектакъла и бурни овации от публиката. Защото ако само с две думи бихме могли да характеризираме изключително мелодичните песни на тази най-популярна поп група на 70-те години, то те биха били – ведро, слънчево настроение и оптимизъм.
Именно това настроение се пренася и от мюзикъла (идеята е на Джуди Креймър, а либретото е на Кетрин Джонсън) на сцената. Още повече на фона на слънчевия гръцки остров, където се развива действието, с типичните къщички с бели фасади и сини кепенци по прозорците, таверната и православната църква, където е брачният ритуал на Софи и нейния любим Скай. Умелата сценография, подсилена и с изображения на „морски вълни”, платноходка и дори истински джет е дело на Нела Стоянова.
В отговор на мой въпрос, режисьорът и директор на Софийска опера и балет акад. Пламен Карталов подчерта: „Сценографията и хореографията (б.а.- Риолина Топалова) не са повлияни от първия филм- мюзикъл „Mamma Mia!”. Танците при нас не са апликация, те произлизат органично от самото действие. Мен винаги са ме дразнили танци – апликации, просто защото трябва и да се танцува...”
И наистина в мюзикъла не само танците, но всяка една песен (звучат вечни хитове на АВВА, като: „Dancing Queen“, „Knowing Me, Knowing You“, „Take a Chance on Me“, „Thank You for the Music“, „Money, Money, Money“, „The Winner Takes It All“, „SOS” и др.) е органично свързана с действието. Поднесена е като отделна сцена, изиграва се драматично, със съответния текст (монолог или диалог) преди и след нея.
Такъв подход изисква и разностранни качества от изпълнителите. Затова и постановчикът и директор Софийска опера и балет е подбрал интересна „сплав” от оперни певци: Александър Георгиев, Николай Павлов, Елена Стоянов, „звезди” на оперетата: Люси Козарева, Еделина Кънева, Деница Шопова, Денко Проданов, Весела Делчева, Яница Маслинкова, на забавната музика : Орлин Горанов (той обаче е и оперен певец), Владимир Михайлов (певец на групите „Сленг“ и „Сафо“, „Equinox ” за Евровизия- 2018, но и киноактьор във „Възвишение” , театрални и филмови актьори- Николай Сотиров, Симеон Владов и дори ...солобалетистът Кирил Иванов, който в случая....пее. Продължителността на мюзикъла (близо 3 часа) и напрегнатият график на спектаклите – всеки ден, налагат и по двама, дори трима изпълнители на почти всяка роля. Единствено младата и чаровна Весела Делчева няма дубльорка в ролята на девойката Софи, която иска да намери най-сетне истинския си баща, който да я заведе до брачния олтар. За тази цел тя поканва за ритуала трима „потенциални бащи”, които изнамира в дневника на любящата си, но навремето „палава”, майка Дона, бивша известна поп певица.
Напълно логично след изпълнението на всеки един от така добре познатите хитове на ABBA публиката в препълнената зала на Софийската опера реагираше с бурни аплодисменти, а много често и пляскаше в такт с музиката. Добро бе изпълнението на макар и неголемия бенд в оркестрината – 9 инструменталисти, дирижирани от Светослав Лазаров.
По изключителното изискване на агенцията – притежател на правата за „Mamma Mia!”, мюзикълът трябва да се изпълнява на езика на страната, в която се поставя. Единствено във Великобритания, САЩ, Канада и Австралия може да бъде на оригиналния английски. Песните на ABBA звучаха прекрасно на български ! Текстовете не само пасваха чудесно на мелодията, но през цялото време ги сверявах и с английските оригинали, които вървяха като „обертитли” над сцената. Страшно близки, а на моменти и „едно към едно”. Просто чудесна работа на преводачката Милена Боринова – голямо достойнство на спектакъла.
„Mamma Mia!” е екипно, както повечето мюзикъли, и синтетично представление. И все пак (гледах го с премиерния състав на 18 юли т.г.) бих отличил изпълненията на Людмила Козарева и Деница Шопова - и двете от НМТ «Стефан Македонски». И двете показват много добро вокално и артистично покритие на своите роли. Особено трудна е задачата на Люси Козарева в централния и най-драматичен женски образ – този на майката Дона («роля, мечта за мен» по думите на самата Козарева). Дона грижливо е пазела тайната на своето минало от любимата си дъщеря Софи, но точно тя й скроява такъв номер да покани на сватбата си ...трима свои «потенциални бащи» - бивши интимни приятели на Дона. Деница Шопова също е много «жива» и убедителна като хиперактивната Роузи –най-близката приятелка на Дона от «лудешките» им години. От мъжете на премиерата най-силно впечатление ми направи както с гласовите си данни, така и с играта си, оперният певец Николай Павлов в ролята на банкера Хари – един от тримата «бащи».
Разбира се, особено при първо представяне пред публика не може да няма и някои «грапавини», някои слабости. Не направи изключение в това отношение и „Mamma Mia!”. Получаваха се на моменти «изкривявания» в звука, а той бе и доста гръмък, макар че се използваше смятаната за най-добра озвучителна техника на Joker Media. Понякога доста кресливичко звучеше в горните тонове младата и лъчезарна Весела Делчева. На нея обаче наистина не й е лесно да пее в главната роля (дъщерята Софи) всеки Божи ден, без да има дубльорка. Освен това със своето вдъхновение и „хъс” именно тя е убедила акад. Карталов да се заеме с този мюзикъл. В много кичозни облекла се явиха на финала на мюзикъла тримата „потенциални бащи” : Сам, Бил и Хари. В „оувъроли” тип Елвис Пресли, само че в отровно зелен цвят и неподхождащи на фигурите им.
Така или иначе успехът на мюзикъла бе огромен, аплодисментите и поклоните на авансцената – над 20 минути. Впрочем впечатляващ бе и „хепънингът” преди самия спектакъл, подготвен от продуцента и режисьор Живко Ботев, живял и работил 17 години в Лондон (негова съпруга е Деница Шопова). Червен килим и десетки сини балони украсяваха главния вход на Операта. Микробус, облепен с рекламни плакати на „Mamma Mia!”, докара мъжете, а след това и дамите от съставите за следващите премиерата представления. Те се снимаха с феновете отвън, даваха автографи.
В навечерието на премиерата разговарях с оперетните „звезди” Людмила Козарева и Денко Проданов. „Много се радвам, че маестро Карталов избра именно мен – сподели Люси Козарева – за централната роля на Дона. Именно той преди години, когато беше директор на Оперетата, ме взе още студентка да пея в „Хубавата Елена”. При това в ролята на...самата Елена?! При това да бъда дубльорка на Анелия Шуманова, тогавашната „суперзвезда” на Музикалния театър. Тоест, професор Карталов ме хвърли направо в дълбоката вода. Но ...изплувах!”
В отговор на въпрос специално за агенция БЛИЦ, дали все пак Оперетата, която е традиционното място у нас за мюзикъла, не изпитва някаква ревност или завист, макар и благородна, че „Mamma Mia!” се появява на сцената на Софийска опера и балет, а не на Оперетата, където би трябвало да бъде, Людмила Козарева изтъкна : «Не благородна завист, а по-скоро известно опасение, че ето Операта прави мюзикъл. Ами, ако вземе да го прави... серийно? Това е все пак наша територия. Но на сцената на Софийска опера мюзикъл като „Mamma Mia!” изглежда още по-престижно. Операта има по-голям ресурс – финансов и технически от нас, в Оперетата. Има и подходящи за мюзикъл гласове (в отговор на моя реплика, че за мюзикъл трябват по-друг тип гласове и актьорска игра). Вижте, как много добре се справя с гласовата си партия дори един балетист като Кирил Иванов в ролята на архитекта Сам...”
Сега на крилете на песните на легендарния вокален квартет ABBA мюзикълът полетя към Белоградчишките скали за фестивала „Опера на върховете”. Там ще му се любуват всяка вечер от 20.00 ч. от 26 до 29 юли т.г. включително.
Поради огромния зрителски интерес, „Mamma Mia!” ще се завърне отново и в столицата. Пред официалния старт на оперния сезон 2018/2019 той ще бъде игран извънредно още 7 пъти: на 12, 13, 14, 15, 16 и 18 септември от 19.00 ч., а на 16.09. (неделя) и от 14.00 ч.
Борислав КОСТУРКОВ
Снимки: Архив на СОБ (Иво Николов)
и автора
Последвайте ни
0 Коментара: