Днес вероятно малко хора знаят за Джеймс Лакингтън (1746-1815) и неговия всеизвестен за времето си Храм на Музите, но ако, като клиент, сте си купили някога намалена книга заради голямата отстъпка, или сте се щурали замислено из тайнствените ъгълчета на презаредена книжарница или сте прекарали мързелив следобед в зоната за четене на някоя книжарница (без да си купите нищо на излизане!), то вие сте добили личен опит за някои от търговските похвати, с които Лакингтън революционализира книжарството в края на 18 век.

Ако имате книжарница, то тогава е много вероятно да сте се сблъсквали с натиск от страна на конкуренцията и маркетингови стратегии, чиито произход може да се проследи назад във времето до книжарницата на Лакингтън. На пазара на ХХI век понякога битува една носталигия по предишните, по-лесни времена, но притеснителното напрежение между гиганта и дребните търговци явно е съществувало от самото начало, пише обекти.бг.

Храмът на Музите – една от първите модерни книжарници – бил едно гигантско начинание, категорично най-голямата книжарница в Англия, с инвентар над 500 000 книги, годишни продажби над 100 000 книги и годишна печалба от £5,000 (около $700 000 днес). Всичко това направило Лакингтън много богат човек – почитан от едни и презиран от други. Най-великият лондонски търговец на книги обаче започнал кариерата си кутсузлийски – като неграмотен обущар.