50 години магистрала в строеж. На 4 октомври 1974 година е направена първата копка от изграждането на "Хемус".

До днес само половината път е изграден. За коя годишнина ще може да се стига от София до Варна изцяло по магистрала? И как се строи път на 120 метра височина?

На 4 октомври 1974 година генералният секрeтар на ЦК на БКП и председател на Държавния съвет Тодор Живков прави първата копка за автомагистрала "Хемус".

"Аз попаднах на проекта "Хемус" през 1978 година по собствено желание", спомня си инж. Ясен Ишев.

След завършването си инж. Ишев започва работа в държавното предприятие "Мостстрой", тогава то изгражда най-сложната част от автомагистрала "Хемус" - преминаването през Стара планина. И виадуктът Бебреш.

Движението в два от тунелите на "Хемус" отново ще е в една тръба

Двойка самоходни харелони, транспортират готова греда до монтажната кран-ферма, която ще я постави върху колоните на виадукта.

"Срещаха се много трудности от всякакъв характер и от геоложки, от технологичен характер, от липса на достатъчно механизация и си беше подвиг по онова време да се изградят тези високи стълбове по 120 метра, да се произведат тези 220-тонни греди с височина 58 метра и дължина 3.20", разказа още инж. Ясен Ишев.

И така до днес - вече 50 години магистрала "Хемус" е в строеж.

"Очаквано въвеждане в експлоатация - 2030 година, преди 15 години е прогнозирано. Може би ще излязат и повече ако с тези темпове нещата се развиват", коментира инж. Ясен Ишев пред БНТ.

Срок, който изглежда възможен и за Регионалното министерство.

"Хората, които работиха там оставиха сърце, душа, младостта си - дето се казва, за да се изгради тази отсечка от магистралата", добави инженерът.

Сложната геометрия на трасето обусловена от теренните условия наложи ситуационно разположение на виадуктите в циркулационни криви.

(Снимки: БТА)

С решение на Министерския съвет от 1971 година за първи път у нас се говори за магистрален пръстен.

Автомагистрала "Хемус" стана обект на разследване заради предполагаеми корупционни практики и източени милиони левове, без да са извършени каквито и да е строителни работи. В края на миналата година правителството реши да отпусне 233 млн. лв. за строежа на оставащите участъци на "Хемус", като парите ще се използват за индексиране на сумите по договорите и за подготовката на строителството на новите участъци.