Има какво да се  направи за овладяване на инфлацията - въпросът е да не се хвърля прах в очите на хората, а да се вземе отговорно решение от отговорни политици. Служебният кабинет ни предлага нещо, което ние да четем и да мислим, че е реално действие. Предложените мерки са или безвъзвратно закъснели, или ще имат доста съмнителен пряк практически ефект”. 

Това заяви бившият зам.-министър на икономиката и бивш шеф на КЗП Димитър Маргаритов пред БНР в коментара си за Закона за надценките, който служебният министър на икономиката и индустрията представи за публично обсъждане. Според Димитър Маргаритов предложените от служебния кабинет контролни механизми няма как практически да работят. 

“От една страна, ще контролирате нещо, за което лесно с документи може да бъде доказано, че се спазва. Това няма да доведе до намаляване на цената”, посочи Димитър Маргаритов. Той припомни как, включително на пресконференции, големите търговски вериги са показали, че могат без особени усилия да докажат, че и към момента работят с доста малки надценки, тъй като в стойността на продуктите си включват най-различни елементи на ценообразуването като  складови разходи, обучение на персонал, транспорт и др. 

“На второ място, ще има елементи, които трябва да бъдат контролирани, но те много трудно подлежат на контрол - като, например складови наличности и тяхното набавяне, поддържане или преминаването към друг продукт”, даде пример бившият шеф на КЗП и добави: “И на трето място - като човек, който познава работата на Комисията за защита на потребителите и капацитета й мога да кажа, че тя няма ресурса да контролира всичко, което законът бланкетно й прехвърля. 150 души на територията на цялата страна ще бъдат в обективна невъзможност да осъществяват това. И всичко ще си остане едно пожелание, което няма да се сбъдне”. 

За проверките в търговските вериги, които служебният кабинет предприе бившият зам.-икономически министър и шеф на КЗП беше категоричен, че ако има критика - тя не е към служителите, изпълняващи задълженията си, а към “тези, които ги накараха да се юрнат без цел и  посока и донякъде с предварително зададени числа какви трябва да бъдат постигнатите резултати”. 

“За да стигнем до смешната ситуация председателят на КЗП да твърди, че имало повече нарушения от проверките. Че имало 500 нелоялни практики, които сега, ако отворите т.н. сайт за съпоставка на цените, ще видите, че са станали 250 съмнения за нелоялни практики”, даде примери Димитър Маргаритов. 

По думите му другото манипулативно  твърдение на служебния икономически министър и на председателя на КЗП е, че наличието на нелоялни практики изкривявало пазара до степен, че това водело до инфлационен натиск. “Това е абсурдно - и от икономическа гледна точка и от гледна точка на административен контрол култура”, коментира Димитър Маргаритов. 

Той добави, че с предложения от служебния кабинет Закон за надценките има известно затягане на свободното ценообразуване, след като така или иначе се въвеждат някакви тавани - проблемът е, че тези тавани се въвеждат върху едно съмнително понятие, което не е получило дефиниция в самия закон. 

“Въпросите не са малко, но те остават без отговор от онези, които трябва да ги анализират, отговорят и на тази база - да предприемат мерки. Вместо това днешните управляващи ни предлагат сайт с информация за цени - нещо, което може да видите и в брошурите, които големите търговски вериги пускат в пощенските ви кутии”, реагира Маргаритов и добави: “Много ми е трудно да преценя защо им беше това на служебния кабинет след като толкова много закъсняха. Можеха да тръгнат по друг път. Можеха още през октомври, м.г. както бяха обявили първоначално - да търсят диалог с търговците, с техните браншови организации - за да няма никакви подозрения, че става дума за конкретни договорки с конкретни търговци. И да се върви към френския модел”. Димитър Маргаритов припомни, че във Франция се е стигнало до таван на цените на определени продукти, но това е било постигнато по пътя на диалога, с взаимно разбирателство между държавата и бизнеса, така че потребителите, информирани по подходящ начин да знаят къде, какво и за колко да си купят.