Малко европейци са чували за Момчиловци. Но в Китай името на селото навява у много хора представи за мистерия, дълъг живот и чудеса, защото те са гледали рекламите на най-популярното кисело мляко в Поднебесната империя - а именно с името "Момчиловци", пише Дойче веле.
Това лято Момчиловци, кацнало високо на хребета на планината Родопи в югоизточна България близо до гръцката граница бе домакин на стотици посетители от Китай, които дойдоха специално заради фестивала на киселото мляко.



Деца бягат около тях, викайки: "Ни хау" (Здравей на китайски). "Има две неща, които китайците знаят за България - киселото мляко и розите," казва един от туристите - Ли Лин от Шанхай.



Хората от Момчиловци са свикнали да виждат китайци, откакто китайската компания Bright Dairy закупи и отнесе у дома щам от прословутата българска бактерия. Именно той помогна на фирмата да произведе истински качествен йогурт.



Bright Dairy обаче не забравиха и корените и патентоваха името "Момчиловци", а също така и известния вече в цялата страна етикет с българска девойка в традиционна носия. Самото име е доста трудно за произнасяне от китайците и повечето го казват като: "Мосили'ан". Тази марка в момента е сред най-продаваните в Китай и може да се види навсякъде - в повечето супермаркети, във вестникарски и телевизионни реклами, по автобусните спирки.

За огромната популярност на българското кисело мляко помогна и скандалът, който избухна в Китай през 2008 г. заради огромни количества замърсено мляко, което накара много китайци да започнат да предпочитат чуждестранни марки като по-сигурни.

Рекламното мото е: "Чудодейната тайна на село, където хората живеят дълъг живот - Момчиловци", продажбите са за около 6,0 милиарда юана (765 милиона евро) миналата година.

През същата година са дошли около 1000 туристи от Китай, което не е никак малко, при положение, че местното население е 1200.

Превод: БЛИЦ