Бившият министър на образованието Красимир Вълчев разкритикува в профила си във Фейсбук насоките на МОН за предстоящата учебна година. Обяви се за присъствен старт на занятията  и отпадане на начертаните 4 сценария за превключване. Определи като крайно неразумно изискването за носене на маски, включително в часовете по физическо възпитание. И отправи 7 алтернативни предложения за организацията на учебния процес в условия на четвърта вълна на пандемията от ковид. 

Ето какво написа:

По всичко изглежда, че пикът на четвъртата вълна ще съвпадне с началото на учебната година. Не е трудно да се направи екстраполация и да се види, че всички области ще достигнат 500 на 100 хиляди, колкото е праговата стойности за тъмночервен сценарии, т.е. учебната година навсякъде ще трябва да започне дистанционно.

Това ще е тъжен първи учебен ден. Свикнали сме първият учебен ден да е най-празничният ден - с най-много усмивки, оптимизъм за бъдещето, цветя и благодарност за учителите. Емоции и настроение на празничен ден, каквото няма на нито един официален празник.

Учебната година започва присъствено, а училищата ще се затварят последни и само в много краен случай. Такъв принцип възприемат останалите страни.

Гръцкото правителство обяви в четвъртък, че учебна година ще стартира присъствено и няма да затваря училищата, независимо от броя на заболелите, тъй като тази година има ваксини и не трябва тежестта да се прехвърля на децата. Добавят също, че ще предприемат всички необходими допълнителни мерки, за да останат отворени училищата, в т.ч. ежеседмично тестване на учениците.

Присъствено обучение е най-доброто. Вече нямаме нужда от нови анализи, за да го констатираме. Обучението в електронна среда от разстояние доведе до понижена ангажираност с ученето, което рано или късно ще се отрази в по-ниски образователни резултатите и повече преждевременно отпаднали от образователната система.

Доведе и до повече случаи на психически проблеми, понижена двигателна активност и проблеми с наднорменото тегло, проблеми със зрението и други.

Какво предлага МОН от 15.09. тази година? Накратко: издава същите насоки, които ние подготвихме миналата година, плюс две допълнения:

1. Превключване към обучение от вкъщи съгласно предварително определени прагови стойности - четири сценария, като при третия - червения, половината класове учат, а при четвъртия - тъмночервения, всички ученици учат от вкъщи;

2. Задължение за носене на маски от всички ученици и децата в предучилищни групи (6-годишните) при оранжев, червен и тъмночервен сценарии.

Това, второто, е доста крайно и неразумно. Училищата и учителите са изпълнителни. В момента масово не се спазва изискването за носене на маски и на този фон задължаването на децата да носят маски по 8-9 астрономически часа в училище (толкова е с целодневната организация) е доста несъразмерно.  

Това е и непосилно и рисково за развитието на детския мозък.

Затова миналата година предложихме модела за невзаимодействие между паралелките, при който учениците от една паралелка са като една епидемичната единица - “пашкул”, и се карантинират заедно при едно заболяло дете.

Този модел позволява да не се носят маски в час. В новите насоки са оставили подхода на несмесване на паралелките, но са добавили най-тежкия режим за носене маски. Съчетаването на двете неща е нелогично. Можем да очакваме, че през голяма част от учебната година повечето области ще са в някой от трите сценария. Според мен МОН твърде лековато е приело предложението на МЗ.

Абсолютна недомислица е в часовете по физическо възпитание на закрито да се изискват маски и да се препоръчва избягването на физически упражнения, водещи до учестено дишане.

И миналата година експертите на МЗ се опитаха да ни го пробутат. Но тук е ролята на политическите ръководства на МОН и МЗ да вземат разумно и балансирано решение.

Ще се отнася до предложението за предварително определени сценарии, то по замисъла си е добро - да има ясни правила и по-ранна ясното кога ще превключва. Но МЗ вече прави компромиси и не спазва собствените си правила за останалите дейности и сектори (може да се каже, че МЗ е вече рецидивист по неспазване на собствените си правила).

Опасенията ни са, че ще се направят изключения за всички други сектори и дейности и само училищата и учениците ще останат затворени, тъй като е най-лесно тях да затворим. Ако това се случи, механизмът на сценариите ще е само параван за прехвърляне на тежестта на мерките предимно върху образованието и децата.

Отделно от това, смятам че така изведените прагови стойност са ниски и ще бъдат достигнати лесно, което означава, че учениците ще прекарат по-малко време в училище.

Предполагам, че са изведени на база на миналогодишните нива, когато при 2500 регистрирани случай среднодневно достигнахме капацитета на здравната система. Но миналата година нямаше ваксини и процентът на хоспитализираните от регистрираните заразени беше по-висок.

Изследванията показват, че ваксинираните стигат 6-8 пъти по-рядко до хоспитализация. Ако 40 на сто са ваксинираните и преболедувалите това означава, че при съпоставими стойности на заболелите ще имаме между 30 и 40 процента по-малко хоспитализирани.

С други думи, ще достигнем капацитета на здравната система не при 2500, а при 3750 заразени , т.е. праговата стойност за тъмночервен сценарий трябва да е минимум 750 на 100 хиляди. МОН вероятно е стъпило на стойностите на МЗ, но както казах по-горе МЗ е склонно да се застрахова и е съсредоточено основно върху това да намали натиска върху здравната система.

Какво предлагаме ние:

1. Учебната година да започне присъствено за всички.

2. Да отпаднат сценариите като повод за преустановяване на присъствения учебен процес и да се възприеме принципа, че училищата и детските градини няма да се затварят през идната учебна година или ако това се прави, да е при пълен локдаун, като образователните институции са последните институции, които ще затворят.

3. Да се удължи възможността родителите да решават децата им да останат да учат от вкъщи, когато в семейството има хронични заболявания и детето е ангажирано с учебния процес. В тази връзка народни представители от ГЕРБ-СДС сме внесли законопроект за удължаване на тази възможност, която беше регламентирана за изминалата учебна година. Правото на избор повече ще подпомогне съхраняването на присъственото обучение, отколкото да го ограничи.

4. Да се одобрят допълнителни средства в държавния бюджет за ежеседмично тестване на учениците. Припомняме, че сегашните министри Денков, Василев и Петков преди година и половина обикаляха телевизионните студия и предлагаха подобен подход за излизане от кризата. Сега като министри имат възможност да го приложат на практика за системата на образованието и да спасят училищата от принудително затваряне. Ние ще ги подкрепим като внесем предложение между първо и второ четене на актуализацията на бюджета.

5. Носенето на маски да остане само при тъмночервен сценарии (при повишени прагови стойности за този сценарии), само като алтернатива на затварянето на училищата и само за учениците след 4. клас. Предлагаме и да се разрешат и т.нар. “почивки” от носенето на маски (да могат учениците да ги свалят периодично при отворени прозорци), нещо което бяхме регламентирали миналата година.

6. Да се подкрепят бюджетите на училищата и детските градини за закупуване на въздухопречистватели (те се налагат като най-ефективна противоепидемична мярка, тъй като вирусът се разпространява преди всичко аерозолно) и за прилагане на други противоепидемичните мерки, за което също направим предложение към актуализацията на бюджета.

7. При стартиране на ваксинационна кампания с трета доза работещите в системата на образованието отново да са приоритетна група.

До припомня и какво направихме ние през изминалата учебна година:

1. Създадохме добра организация и образователните институции отговорно прилагаха комплекс от противоепидемични мерки.

2. Регламентирахме обучението от вкъщи като аварийна компенсаторна алтернатива. Позволихме със законова промяна (еднократно за учебната 2020-2021 учебна година) родителите на децата, които са ангажирани с учебния процес, по тяхно решение да останат вкъщи. Училищата създадоха условия за хибридно обучение – по едно и също време част от децата са реалната класна стая, останалите - във виртуалната.

3. Включихме работещите в системата на образованието като приоритетна група (след лекарите) в плана за ваксинация. Така българските учители и преподаватели бяха сред първите в Европа и света, които получиха достъп до ваксини. Направихме го с цел да осигурим максимум присъствено обучение.

4. Финансирахме закупуването на над 100 000 персонални устройства (предимно лаптопи и малко таблети, тъй като в цял свят таблетите се отхвърлят като устройства за учене);

5. Финансирахме закупуването на над 10 000 въздухопречиствателя за класните стаи.

6. Подкрепихме училищните бюджети с допълнителни средства за издръжка.

И нека през идващата учебна година да не повтаряме неистината, че децата и училищата са основните разпространители на заразата. Май-юни училищата бяха отворени и случаите на КОВИД намаляваха, от 6 седмици се увеличават, въпреки че е ваканция.