Безпрецедентен следствен експеримент се провежда на жп-гарата във Велико Търново във връзка с разглежданото от Апелативен съд дело за влака-убиец "София -Кардам". С помощта на БДЖ бе подготвена идентична композиция от пощенски, спален и кушет вагони, произведени през 60-те години.
Целта е да се установи дали е било възможно шафнерът на влака Георги Георгиев за 4 минути от момента, в който три от свидетелките са го известили за пожара, да изведе и спаси всички пътници.<br /> <br /> На опита не присъства самият шафнер, който е подсъдим по делото, а определено от съда лице, на което Георгиев е дал точни инструкции за собствените си действия по време на пожара.<br /> <br /> Експериментът ще се извърши с идентични вагони, за да се установи как точно са загинали 9-те пътници и адекватни ли са били мерките за евакуация.<br /> <br /> &ldquo;Няма да палим, нито ще хвърляме димки, приемат се заключенията на пожаротехническата експертиза, просто едни хора ще тичат насам-натам, а други с хронометри ще засичат за колко време се е развила фактическата обстановка&rdquo;, обясниха магистрати, които ще присъстват на възстановката.<br /> На гарата се очаква да пристигнат и трите свидетелки, които поотделно са известили шафнера Георги Георгиев за пожара в купе №6.<br /> <br /> Припомняме, трагедията, при която загинаха 9 души, а други 9 бяха ранени, стана малко преди полунощ на 28 февруари 2008 година. Инцидентът се случи недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона. Сред жертвите на инцидента бе и директорът на Националния археологически институт с музей при БАН - проф. Рашо Рашев. Това е най-тежкият железопътен инцидент у нас от 1992 година насам.<br /> <br /> Великотърновският апелативен съд осъди шафнера на изгорелия кушет вагон Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова на по 8,5 години и 5 години. Апелативните магистрати намалиха присъдите, наложени им от Плевенския окръжен съд.