Тези дни яйцата ще бъдат една от най-купуваните стоки.

Има обаче фактори, които трябва да се вземат предвид от потребителите. Ивайло Гълъбов, председател на УС на Съюза на птицевъдите, разкри какво трябва да се гледа при избора на яйцата. 

"Български или вносни яйца е въпрос на личен избор. Но когато купуваме български яйца, увеличаваме БВП и бюджета на България. Когато купуваме вносни яйца, нашите пари подкрепят чужда икономика. Българското производство е достатъчно, за да задоволи потреблението на вътрешния пазар.

За съжаление, заради инфлуенцата по птиците в момента износът е редуциран. Средното годишно потребление на яйца в България е 15,6 кг на човек и плавно расте. Този ръст обаче едва ли ще се запази поради високата себестойност на яйцата, произведени в ЕС. Освен, разбира се, ако производителността на труда и доходите на българите не се увеличат рязко", посочи той пред "Марица".

Относно предпочитаните бели яйца, заради по ефектното им боядисване, експертът поясни, че те са предимно вносни. 

"Има и български бели яйца, но действително за Великден преобладаващо по магазините се срещат вносни бели яйца. Когато са с произход ЕС, те отговарят на същите стандарти като българските. Българската агенция по храните със сигурност ще обърне специално внимание на агнешкото и яйцата за спокойствие на потребителите. 

Вкусът на яйцата се влияе от храната, която приемат кокошките. Птицевъдите печелят от количеството яйца от една кокошка. За да имат повече яйца, хранят кокошките с пълноценни висококачествени фуражи. Това е предпоставка за добър вкус на яйцата", каза още той.

"Срокът на годност на яйцата е 28 дни от датата на снасяне. Яйцата, които се продават в търговската мрежа, имат маркировка, която носи много информация, стига потребителят да може да я разшифрова.

Най-отпред стои цифра от 0 до 3, която показва как са отглеждани кокошките носачки. 0 означава биологично, 1 - свободно, 2 - подово, 3 - клетъчно. Следва абревиатура, която показва държавата на произход. Родните яйца се маркират с BG.

Следващите цифри означават областта, където е разположена птицефермата, и съответният регистрационен номер на производителя.

Маркировка също показва датата, до която едно яйце е годно за употреба, тоест 28-те дни след снасянето му", каза още Гълъбов.