Емблематичен японски автомобил радва колекционерите в България
Nissan Skyline R32 GT-R V-spec II – революционен модел с уникална система за двойно задвижване
Легендарен автомобил, получил славата на Годзила на състезателните писти – NISSAN SKYLINE R32 GT-R V-SPEC II, се предлага от VRP Auto Center в Пловдив.
За колекционерите и ценителите не е тайна, че SKYLINE R32 GT-R се произвежда в периода 1989 – 1994 г. само в Япония. Продава се в Япония, Сингапур, Хонконг и Австралия – все пазари с десен волан, тъй като, както този автомобил, така и следващите поколения – R33 и R34, нямат версии с лява дирекция. Въпреки това Skyline GT-R е емблематичен спортен автомобил и в западния свят.
За популярността му допринасят филми и видео игри като „Бързи яростни“, „Initial D“, „Shakotan Boogie“, „Wangan Midnight“, „Need for Speed“, „Forza“, „Driving Emotion Type-S“, „Test Drive“ и „Gran Turismo“. Поради огромния интерес на колекционерите и ценителите, през 2019 г. е възобновено производството на резервни части за всички поколения на Skyline GT-R, включително панели на каросерията и двигатели.
Конкретният екземпляр е внесен от Япония в изключително запазено състояние и напълно автентичен вид. Произведен е през 1994 г. и е само на 17 хил. километра. Мощността му е 280 конски сили, с бензинов двигател с обем 2600 куб. см, ръчна скоростна кутия, дясна дирекция и безупречно сервизно досие, разказват от VRP Auto Center.
Дизайнът му е изключително семпъл, с изчистени линии, подчинени основно на аеродинамиката. Годините, в които се произвежда този модел, генерацията R32 има много различни версии, неговата е V.spec II.
Трябва да се има предвид, че V.spec е съкращение от Victory Specification. С тази версия създателите от Nissan ознаменуват многобройните безапелационни пистови победи на модела. Колата се различава от базовия V.spec по широчината на гумите и по-големите джанти – вместо стандартните 16" тя е с красиви джанти 17" BBS, а спирачките са по-големи и по-мощни – Brembo.
Фаровете са оригинални стъклени. В долната предна част има отвори за охлаждане на спирачките, а в средата – голям отвор за охлаждане на радиатора. Изчистен е и дизайнът на задната част. Разполага с характерните кръгли стопове, които подсказват на феновете на японските автомобили кой е моделът, а също и със сравнително голям заден спойлер и истински ауспух.
Ясно видими са куките за теглене, разположени от двете страни и подсказващи, че става дума за автомобил със състезателна насоченост. Колата върви в комплект с предмети, които доказват автентичността й – оригинални инструменти, резервна гума тип space saver, сервизна книжка и упътване.
Вътрешността на автомобила също се отличава с минимализъм. Седалките, които обгръщат удобно, воланът и таблото са с изключително изчистени форми. Прави впечатление, че скоростомерът е разграфен до 180 км/ч, при реални възможности на автомобила до над 240 км/ч.
Това се дължи на спецификите на японското законодателство. Разчита се и на личната отговорност и преценка на шофьорите, да не нарушават правилата и да се съобразяват с терена, по който се движат – градски пътища, магистрали или състезателни писти.
Определяна от експертите като изключително комфортна, макар и спортна, тази кола предлага неповторимо преживяване дори само с факта, че човек се намира в нея, категорични са от VRP Auto Center .
Общо от поколение R32 са произведени 43 937 автомобила, от V.spec – 1396, а от версията V.spec II, от която е предлаганият от VRP Autocenter екземпляр – 1309 коли.
ИСТОРИЯТА НА NISSAN SKYLINE R32 GTR V-SPEC II
Като всеки предмет с колекционерска и емоционална стойност, уникалността на този автомобил – NISSAN SKYLINE R32 GTR V-SPEC II се дължи на историята на създаването му и на превръщането му в легенда в най-известните автомобилни състезания.
Skyline GT-R R32 е революционен модел със сложна система за двойно задвижване, създаден в момент, когато Nissan се нуждае от състезателен автомобил за Група А сериите. Заради т.нар. „джентълменско споразумение между японските производители“, моделът е с мощност, която не е голяма в сравнение със сериен вид – 280 конски сили при 6800 оборота в минута и 353 Нютон метра. Работният обем е 2600 куб. см, агрегатът е twin turbo – RB26 DETT.
По онова време някои експерти са смятали, че всъщност този агрегат е 320 конски сили в абсолютно сериен вид, а следователно и един от най-добрите двигатели с вътрешно горене в серийното производство. Подлежи и на подобрения, благодарение на които може с минимални усилия да достигне до 400-450 конски сили.
Две от причините този автомобил да бъде наричан революционен, е наличието на системи, свързани със задвижването.
Едната е за двойното задвижване – Attesa ETS (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain Electronic Torgue Split), която е много ефективна за двойно предаване. Благодарение на нея на практика автомобилът през по-голямата част от времето е със задни задвижващи колела.
Това се дължи на факта, че след двигателя е свързана петстепенна ръчна скоростна кутия, в чийто край се намира раздатъчна кутия, от която продължава карданът към задната ос и по-малък кардан се връща към предната ос. Има система от многодисков съединител, която се контролира електронно с ECU (Electronic Control Unit – електронен блок за управление). Като този автомобил има поне три ECU, което е напълно неочаквано и e равносилно на космическа технология за времето си.
Втората причина са завиващите задни гуми, които се превърнаха в тенденция в съвременните пърформанс динамични автомобили. По времето на създаване на Skyline GT-R R32 обаче тази технология е хидравлична система (HICAS – High capacity actively controlled steering) и е подобна на тази за двойното задвижване. Благодарение на нея задните колела могат да се отклоняват до 5 градуса.
Техническите параметри превръщат NISSAN SKYLINE R32 GTR в изключително успешен състезател в тунинг шампионати най-вече в Австралия. Там тя е безспорен победител 4 поредни години – 1990, 1991, 1992 и 1993 г. Това е и причината да я нарекат Годзила – буквално смачква конкуренцията.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни