Туристите със закупени пакетни пътувания до Китай и до дестинациите в непосредствена близост до него имат право да прекратят договора си с туристическата агенция и да получат обратно парите си поради възникналите извънредни обстоятелства във връзка с коронавируса, обясни председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

"Законът е категоричен, че ние имаме право до началото на пътуването да прекратим договора, като получим обратно парите, които сме платили, без да имаме право на някакво допълнително обезщетение в резултат на това, че пътуването няма да се осъществи“, разясни той, цитиран от bTV.

"Трябва обаче да са възникнали непредвидени извънредни обстоятелства, като законът ясно дефинира какво означава това. В случая можем да приемем, че има такива обстоятелства, защото това е потвърдено и от официалните власти.

В случая – в мястото на дестинацията – Китай, така също и тук, в България, Външно министерство е обявило четвърта степен, което означава, че не се препоръчват пътуванията в държавата Китай“, добави Маргаритов.

Той бе категоричен, че когато потребителят пожелае, туроператорът не може да откаже прекратяването на договора и съответно – да изпълни задължението си да му възстанови парите.

Учени обясняват как да избегнем зараза от коронавирус в самолета

В случай че посещението на Китай е част от предварително закупения туристически пакет, потребителите биха могли да опитат да договорят с туроператора промяна на условията, която обаче ще трябва да бъде приета и от двете страни.

Председателят на КЗП съобщи, че има данни, че някои туроператори вече са предприели действия по информирането на клиентите си, че тези пътувания няма да се състоят поради възникналите обстоятелства. Той подчерта, че те трябва и да са в състояние да върнат заплатените за продадените пакети суми. 

Ако сами сме организирали пътуването си – купили сме си самолетните билети, запазили сме си хотел, нещата не стоят така. Всичко зависи от това какви са били предварителните условия, при които ние сме направили резервациите на отделите компоненти на пътуването.

В края на разговора председателят на КЗП призова заинтересованите потребители да следят обстановката и чрез страницата на Министерството на външните работи, където има подробна актуална информация по държави.

При затруднения с уреждането на правата относно предварително закупени туристически услуги потребителите могат да се обръщат за съдействие към Комисията за защита на потребителите.