До 9 месеца е срокът, който дават вносители за доставка на чисто нова кола от завода. Това коментира Боян Стойнев, маркетинг директор на компания, дилър на автомобили за България, пред „Телеграф“. 

Срокът на доставка зависи от модела, който се поръчва. Например 9 месеца се чака за „Рено Аркана“. Ако обаче искате колата да ви дойде по-бързо, може да изберете от моделите на „Дачия“, които обикновено се произвеждат и доставят в рамките на 3-4 месеца, с изключение на „Сандеро“, за което се чака малко повече. 

Основната причина за бавната доставка на нови коли е дефицитът на чипове, които се използват във всички електронни системи на новите модели, обясниха вносители.

Проблемът е от началото на миналата година и се дължи на множество затворени заводи в Азия заради наложените локдауни.

Също така кризата с чиповете дойде след засилено търсене и производство на телефони, таблети и лаптопи в света заради хоум офиса, онлайн обучението. Проблемът се появява в момент на съживяване на сринатия от пандемията автомобилен пазар както в Европа, така и у нас. 

Въпреки това вносителите отчитат ръст с 18 на сто на продадените нови коли на частни клиенти. Ако преди масово се търсеха от фирми, то сега се засилват продажбите и на купувачи, които са решили, вместо да плащат на сервизи за ремонт на старите трошки, внесени от Западна Европа, да си закупят нов. 

Заради бавните доставки на нови автомобили някои от шоурумите прекратиха практиката да предлагат на по-ниска цена тестовите автомобили, коментира Стойнев, особено като няма с какво да заменят модела, с който показват и продават стоката си.

По принцип делът на продажбите на тестови автомобили в общия пазар е пренебрежимо малък, коментираха експертите.

Обикновено дилърите предлагат отбивка от цената в рамките на няколко процента заради изминати километри по време на изпитването на автомобила от кандидат-купувачи. 

Друга тенденция, която се наблюдава в последната година, е, че масово се търсят и купуват автомобили, върнати от лизинг. Това доведе до увеличение на цените им с между 15 и 30%, коментира Храбрин Иванчев от Асоциацията на вносителите.

Причината е, че много от купувачите имат нужда от кола веднага и не могат да чакат месеци за доставка. Търсят се основно автомобили, които са на не повече от 50 000 километра или на възраст до 3 години.  

Затова и сега е много по-изгодно да върнеш колата си, взета на лизинг. Заради ръста на цените оценката на стария автомобил може да се доближи до цената на по-нов модел.

Стойнев даде за пример, че ако досега обезценяването на автомобил, който е каран две или три години е било 25-30%, то сега е 5 – 10 на сто или почти на същата цена, на която е купена. 

Спад на продажбите в Европа, у нас растат 

Продажбите на нови коли продължават да намаляват на пазарите в Западна Европа, докато у нас и в някои страни от Централна и Източна Европа записват осезаемо повишение.

Като цяло в ЕС регистрациите на нови коли от първи собственик през януари тази година намаляват с 6% спрямо същия месец на 2020 година до общо 682 596 броя, сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA). 

Най-висок растеж през януари се регистрира в Словакия (+72,6% до 5 739 регистрации на нови коли), Румъния (+55,5% до 9 337 нови регистрации) и Кипър (+32% до 1 110 регистрации на нови коли). Регистрациите на нови коли от първи собственик в България нарастват с 15% през януари до общо 2034 броя. 

В същото време най-сериозно понижение през януари се отчита в Гърция (-28.9% до 5 521 регистрации на нови коли), Италия (-19.7% до 107 814 регистрации) и Франция (-18.6% до 102 899 нови регистрации).

Традиционно автомобилите от марките на Volkswagen Group имат най-висок пазарен дял със 173 262 нови регистрации през януари, или 25,4% от всички продажби през месеца.

Челната тройка се допълва от Stellantis, производител на Фиат и Крайслер (139 949 нови регистрации или дял от 20.5%) и Renault Group (71 349 нови регистрации или дял от 10.5%).

Осигуряват оригинални части поне за 10 г.

Производителите и вносителите на автомобили и техника са длъжни да поддържат запас от оригинални резервни части за уреди и коли, в рамките на 10 години след спиране на производството на даден модел. Новите изисквания на ЕС влязоха в сила от началото на тази година. Резервните части трябва да са налични до 15 дни след като ги заявите.

Асоциацията на европейските автомобилни производители от своя страна посочва, че наличността на оригинални резервни части е осигурена за повечето превозни средства в продължение на цели 15 години.

Произвеждат се предимно от доставчици от първия монтаж, а понякога се вземат и подизпълнители.
Повечето производители на автомобили гарантират наличието на резервни части и за по-стари коли, стига да са достатъчно популярни.