Седалките във влаковете се перат веднъж годишно, пише "Монитор".

Това е записано в последния публикуван доклад на БДЖ за качеството на предоставяните превозни услуги, който железниците са длъжни да изготвят всяка година съобразно еврорегламента за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт.

Интервали

От доклада става ясно, че БДЖ извършва основно почистване на вагоните веднъж на 4 седмици, съобщава вестник "Телеграф". Прави се и по едно ежедневно почистване веднъж на денонощие.

Съществува и т.нар. гарово почистване, което се извършва преди заминаване на влака от начална гара.

Докладът съобщава и че за периода януари-септември 2019 г. на жп превозвача не са налагани санкции за неизпълнение на стандартите за чистота съгласно договора за извършване на обществени превозни услуги (б.а. санкцията по договора е удържане на до 2 на сто от парите, които държавата заплаща на БДЖ за това, че вози определени нейни граждани на преференциални цени).

Критерии

Наскоро обаче уволнени бяха председателят на съвета на директорите и изпълнителният директор на превозвача, а причината бе именно занижената хигиена във влаковете, което представлява неспазване на минималните изисквания за качество.

Оказва се обаче, че в договора на БДЖ с държавата минимални критерии за качество на самото почистване няма, а посочените касаят само интервалите на извършването му.

„Всички използвани превозни средства трябва да бъдат чисти“, е записано в договора, но няма дефиниция на това какво се има предвид под „чисто“.

Указано е и колко често трябва да се извършва почистването, но не са регламентирани обективни стандарти за чистота, утвърдени технологии за почистване и изискване за използване на определени типове средства, методи и препарати. Няма и изискване за време на почистването, заради което сега вагоните масово се чистят вечер и дори нощем, когато видимостта е ниска.

Стандарти

В жп средите отдавна се говори за това, че няма как влаковете у нас да станат чисти, докато не съществуват обективни минимални стандарти за това.

Стига се дори до там, че през 2014 г. за обществено обсъждане са публикувани промени в съответните наредби, с които се предвижда БДЖ да бъдат задължени да изготвят и прилагат правила за минимални стандарти за чистотата и микроклимата в подвижния състав - отопление/климатизация, качество на въздуха във вагоните, хигиена на санитарните възли, чистота на салоните за пътници.

Сред мотивите за промените са били множеството писма, сигнали и жалби на пътници по повод лошата хигиена във влаковете.

Тези текстове обаче и досега не са намерили място в наредбите, а думи като „чисто“, „студено“ и „горещо“ за БДЖ остават субективни понятия, зад които не стоят никакви категорични изисквания.

Пътници

Категорични в мнението си обаче са ползвателите на услугата - пътниците.

„Нивото на чистота е такова,че самият коронавирус ще избяга в ужас“, „Толкова са мръсни, че освен коронавирус може и краста да хванеш“, „За каква хигиена говорим, след като във вагоните често липсва течаща вода“, гласят коментарите в една от най-населените фейсбук групи, посветени на жп транспорта у нас. От БДЖ признават, че хигиената е сериозен проблем.

Резултатите от вътрешни и външни проверки във вагоните сочат, че почистването не е достатъчно ефективно.

Необходимо е да се промени методологията на почистване, за да бъдат постигнати необходимите стандарти, съобщиха от превозвача за „Телеграф“.

Пропуски

Според БДЖ основните пропуски са в хигиенизирането на санитарни възли, седалки и прозорци.

Оттам обясняват, че се готвят цялостни промени в модела на почистване, приемане и контрол на почистването на влаковете, така че да няма пропуски по веригата на изпълнение на почистването.

Вече е изготвена концепция за реорганизацията на процеса и изискванията, реда, отговорностите, планирането, изпълнението, отчитането и контрола на почистването.

За вагоните със захабени тапицерии пък е предвидена цялостна подмяна на тапицерията. Предстои и изграждане на нови инсталации за външно автоматично измиване на вагоните, тъй като настоящите са амортизирани. От БДЖ акцентират и на отговорността на пътниците за чистотата.

Оттам посочват, че често, колкото и добре почистен да бъде в начална гара един влак, при недобросъвестно отношение на пътуващи той пристига мръсен в крайна гара. При положение че основното ежедневно почистване е един път в денонощие, следващите пътници намират влака мръсен и остават с впечатление, че не е чистено.

 

324 души чистят 560 трена

346 щата са предвидени за почистването на пътническите влакове у нас, които са средно по 560 на ден. Реално композициите са по-малко, защото една изпълнява по няколко влака на ден, но недостигът на кадри е безспорен.

В момента реално заетите с тази дейност в БДЖ са 324 души. Заплатите за тази дейност са малко над минималната. В БДЖ засега не се обсъжда възможността за отдаване на услугата на външна фирма.

 

Климатик само в 12% от вагоните

Общо 55% от вагоните в пътническия вагонен парк на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД са оборудвани с климатична система или с въздушно канално отопление. Климатизираните вагони са 12% от общия вагонен парк.

Това предполага непрекъснато преминаване на постъпващия във вагоните въздух при отопление и охлаждане през филтър.

Пътническите вагони с въздушно канално отопление са 44% от парка.

При този тип вагони преминаването на постъпващия във вагоните въздух само при отопление е чрез филтриращ елемент.