Пийте и карайте. Важното е да сме живи и здрави. За това зове в реклама уж полската водка „Extra Zytnia” на своята страница, алармира „Асоциация Активни потребители“ в своя последен бюлетин. НПО-то вече е изпратило сигнал до Главния държавен здравен инспектор и Комисията за защита на потребителите.

Според Асоциацията дистрибуторът на висоградусовия алкохол, дружеството „Платинум Брандс“ ЕООД, на своя официален сайт (https://platinumbrands.bg) рекламира употребата на водката „Extra Zytnia” във връзка с управление на превозни средства.  Показани са рекламни банери, на които ясно са изобразени силует на жена и лек автомобил и жена, управляваща скутер.
 
Това рязко противоречи на Закона за здравето, в който е забранено да се свързва употребата на алкохолни напитки със спортни и физически постижения или с управление на превозни средства (Чл. 55. , ал. 2, т.3 от Закона).

Освен санкция по Закона за здравето, компанията-разпространител на продукта би следвало да бъде санкционирана и от Комисията за защита на потребители за използването на неразрешена от закона реклама, като заблуждаваща и нелоялна търговска практика. 

За да може да стигне лесно и до младите, които лесно се поддават на непоискана реклама, дружеството публикува и реклами за употребата на водка и на Фейсбук страницата си, поради което рискът да се качат на волана пияни става много по-голям. Особено, когато рекламните персонажи изглеждат по-атрактивни, смели и успешни. Подобен подход за популяризиране на алкохолни продукти е категорично забранен от закона.  Няма българин, който да не е загубил поне един близък в катастрофа, а масовата причина за подобни злополуки е именно шофирането в нетрезво състояние.

Скандалът с незаконната реклама на водка „Extra Żytnia” подвига и други въпроси за автентичността на продукта, който се представя на българските потребители като “Едно полско бижу“. Любителите на водката знаят, че  „Extra Żytnia” е продукт с над вековна традиция, произвеждан в старата дестилерия „Polmos Biełsko Biała“, в едноименното градче Белско Бяла, в полската област Силезия. 

Това обаче ли пият? 
Според етикета на продукта, който се предлага в България, той се бутилира на 2000 км от Варшава, в града на Милко Кавалжиев Свиленград, област Хасково и то от от българската компания „ПОЛМОС“ ЕООД. Според данни от търговския регистър единственото общо между побългарената „Extra Żytnia“, фирмите, които я произвеждат и разпространяват на родна почва и Полша – родината на оригиналния продукт е полският произход на лицето Кшищоф Трилински – реален собственик на българските компании през няколко швейцарски офшорки.

Кшищоф и българските му компании обаче няма нищо общо с производителя на оригиналния продукт „Polmos Biełsko Biała“ в Полша.  Името на Кшищоф Трилински става популярно в България в началото на новото хилядолетие, когато идва в България като директор на френската алкохолна група „Белведере“. Тогава френската компания купува няколко стари винарни и започва да развива дейност в България, но към 2010 г. е изправена пред фалит във Франция, а малко по-късно Кшищоф Трилински е принуден от недоволните акционери там да напусне поста си. Интересен е фактът, че докато фалиращата френска компания е принудена да разпродаде активите си в България, прогоненият именно поради финансовите неразбории директор в лицето на Кшищоф Трилински изведнъж се оказва горд собственик на българските й активи.  

“Едно полско бижу“ (сайтът на „Платинум Брандс“, в раздел: „zytnia“) 

„Extra Żytnia“ не за първи път се заиграва със смъртта. През 2015 г. те показват реклама с „мъртвопиян“ поляк, когото носят четирима приятели. Оказва се, че това е документална фотография, изобразяваща работници, носещи 28-годишния електротехник Михал Адамович, член на „Солидарност“, ранен с изстрели от милицията по време на Люблинското престъпление през 1982 г.  Няколко дни след това Михал умира.

В рекламата на водката, събитието е е отбелязано с надпис „Махмурлук във Вегас? Сценарий, написан от Żytnia“, и коментар „Когато ергенското парти излезе извън контрол. По вина на Żytnia?“ Реакциите на политици и обществени дейци са недвусмислени: „Как е възможно, някой да използва една историческа трагедия, за да рекламира своя продукт?!“ Факт е, че след като оскверняват паметта на хладнокръвно разстреляния електротехник Адамович, от екипа на „Extra Żytnia“ и от производителя на автентичния продукт - дестилерията „Polmos Biełsko Biała” s.o. се извиняват публично, а рекламната агенция, обслужваща компанията, е принудена да затвори врати. Неетичното профанизиране на жертвите на престъплението в Люблин провокира синдиката „Солидарност“ да поиска най-строго наказание от прокуратурата.

Сега на ход е българската Комисия за защита на потребителя. Питаме се, трябва ли умре някой зад волана, за да се сезира ведомството? 


 
Алкохолният аферист от полски произход Кшищоф Трилински