Кои са генетичните фактори, които ни предопределят? Колко важно е храненето и по какъв начин се отразява върху нашия геном? Темите коментира в “Нашият ден“ по БНР доц. Милена Георгиева, генетик и молекулярен биолог от Института по молекулярна биология към БАН.

“От една страна гените предопределят в много голяма степен какви ще бъдем, но също в много голяма степен определящо значение има и околната среда.

Тези фактори на околната среда, които повлияват тази генетика, като химически модификации и грим върху молекулата на ДНК са водещи за това дали ще бъдем просветители, дали ще бъде будители, дали ще бъдем учени. Казват, че талантът е около 10%, останалото е упорита работа, може би още от вътреутробното развитие на един индивид.

Учени с невероятно откритие за гените, които оформят лицето!

Разчитането на човешкия геном

През 2003 г. беше разчетен човешкият геном. И, ако преди това знаехме, че има молекулярна биология и тя изследваше молекулните механизми, знаехме, че има гени и че те са носители на наследствеността, но не познавахме тези гени, след разчитане на генома започна революция в сферата на генетиката и започнахме да се сравняваме взаимно като човешки индивиди.

Започнахме сравнителни анализи между човешки и други видове. В резултат, на което установихме, че разликите са много малки и че имаме много малко на брой гени. Всичко това ме запали в много голяма степен.

Генетиката е изключително важна за човечеството, особено в днешните пандемични времена, когато изведнъж обърнахме поглед към тази наука, защото разбрахме, че тя е фундаментът на всичко, което се случва в човешкото тяло.

Хранене и гени

Храната е много мощен епигенетичен модулатор. Географски обособеното и сезонното хранене са ключови елементи от т.нар. сезонен подход при разработването на диети за всеки един от нас. Добре е да се храним с храната на нашите родители и прародители.

Учени откриха ген, който пречи да се напълнява

Всяко едно посягане към вреден навик отлага някакви химически модификации. Когато това посягане към вредния навик продължи или се превърна в нещо постоянно, шансът това да се заложи като постоянна химическа модификация върху определени гени в нашата наследственост, и ние да го предадем на нашите бъдещи деца, е тройно по-голям.