Навършва се една година от кървавата катастрофа с граничните полицаи край село Горно Ябълково. Малко след полунощ на 26 декември 2014 г. товарен автомобил ЗИЛ 131, превозващ служители, се преобръща в дере край средецкото село. Зверският инцидент отнема живота на 34-годишния граничар Асен Асенов от Свищов, който шофира превозното средство, и ранява шестима полицаи, съобщава „Флагман”.
Преди дни Асен Асенов бе награден посмъртно с почетен знак на МВР III степен. Трагедията почерни най-светлия християнски празник и остави млада жена вдовица и двете им деца - сирачета.<br /> <br /> И докато голяма част от българските семейства празнуват заедно празниците, граничните ни полицаи изпълняват служебния си дълг - охраняват най-скъпото на държавата ни - границата - далеч от най-близките си и в кошмарни условия.<br /> <br /> След инцидента край Горно Ябълково беше обърнато внимание на мизерията, в която работят граничните полицаи. Година по-късно изглежда, че подобрение няма. <br /> <br /> След тежката катастрофа полицаите недоволстваха - камионите не били пригодени за превоз на хора, както и не получавали допълнително заплащане за извънредния труд. Заявиха, че ще искат оставки от виновните и я получиха. Дни преди Нова година тогавашният директор на Гранична полиция Захарин Пенов напусна поста.<br /> <br /> Това обаче не промени по някакъв начин ситуацията. През 2015 година инцидентите с граничните ни полицаи продължиха. Още е пресен случаят с Вълкан Хамбарлиев, който сам се изправи срещу 54-ма нелегални имигранти. Млади мъже от Афганистан не са се подчинили на разпорежданията му и се наложило да произведе изстрели във въздуха, но следва рикошет в тавана на моста, където се намират. Така единият от нелегалните имигранти е убит.<br /> <br /> За съжаление инцидентите ще се увеличават, защото нищо не се прави за подобряване на условията, категорични са служителите.<br /> <br /> Една година след катастрофата промяна няма. Така обещаната ограда липсва, пътищата са зле и работим при кошмарни обстоятелства, разказва граничен полицай, пожелал анонимност. Нелегалните имигранти, които нахлуват у нас обаче се увеличават. Екипите пък, охраняващи самата граница, са по-малко.<br /> <br /> &bdquo;Повечето са в дълбочина - навътре между границата и най-близките основни пътища и населени места. Или патрулират по маршрутите, откъдето нелегалните имигранти минават&rdquo;, обяснява служителят.<br /> <br /> Поради тази причина за превозването на граничарите вече не се налага използването на такъв тип камиони, превърнал се в ковчег миналата година. Тогава всички дежурни служители охраняваха самата граница. За да се извозват повече хора, се използваха въпросните машини или БТР-и. Сега екипите пътуват с джипове или с микробуси до определени места и оттам вървят пеш.<br /> <br /> Микробусите, с които пътуват граничните полицаи, са същите, с които се извозват нелегалните имигранти, т.е. служителите дори нямат осигурено превозно средство, предназначено само за тях. Макар че автомобилите са различни, а не старите камиони, не е изключено инцидентът отново да се повтори.<br /> <br /> Колите са в много лошо техническо състояние. Причина за това са разбитите странджански пътища, категоричен е граничният полицай.<br /> <br /> Пазителите на границата ни нямат нормални условия, при които да нощуват и да живеят, докато са в командировка. Тези, които са патрули в дълбочина, спят по полетата и в гората. Охраняващите самата граница пък остават по палатки. През зимата палят огньове или ползват печките в палатките, за да се топлят.<br /> <br /> Оборудването също е осигурено от самите гранични полицаи. Всеки си носи прожектор, нож, брадвичка, удобен кобур за оръжието. Дори и латексовите ръкавици, които използват постоянно при обискиране, си купуват служителите. А за комуникация помежду си, те предимно ползват личните си телефони, тъй като служебните Тетри нямат обхват навсякъде, а и много малка част от полицаите разполагат с такива.<br /> &nbsp;