Управата на София ще въведе забрана за най-замърсяващите въздуха коли, като ги ограничи да влизат в центъра през зимата. Предвижда се това да се случи през следващия зимен сезон. Наредбата няма да важи за собствениците на цапащи автомобили, които живеят на територията на нискоемисионната зона. 

Забраната се отнася за колите без екостандарт, за тези с “Евро 1” и част от “Евро 2”, които са около 30% от всички автомобили в София. Това стана ясно от думите на Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ, информира OFFNews. 

Първата нискоемисионна зона обхваща центъра между булевардите “Сливница”, “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”.

Втората е разширена и е между “Сливница”, “Димитър Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Иван Гешов” и “Константин Величков”. Въвеждането на зоните е обвъзрано с поставянето на екостикери на колите. 

От проучвателния екип предлагат варианти за поетапно ограничаване на влизането на коли в тези зони. По-краткият е до 2027 г., а по-плавният - до 2032 г. 

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с Евро 3 и бензинови с Евро 2. От 2023 г. - за дизели с Евро 4 и бензинови с Евро 3. От 2024 г. - само за дизели Евро 5. От 2025 г. - дизели Евро 6, бензинови Евро 4, а през 2026 г. - Евро 6d и бензинови Евро 5, а от 2027 г. - забрана за влизане в зоните и на дизели Евро 7 и бензинови Евро 6d. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години. 

Столичният общински съвет трябва да реши дали ще се въведе първоначално само едната или и двете зони ще стартират едновременно и при какви условия. Те обаче вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите. 

До 6 месеца в София ще бъде въведена първата нискоемисионна зона за автомобили, обяви кметът Йорданка Фандъкова още на 23 ноември. 

В началото на месеца пък СГС обяви решението си, че Столична община трябва да ограничи превишените норми на ФПЧ10 до 35 дни в годината. Решението на съда по делото, което "Група за чист въздух" водеше срещу общината, постанови СО да предприеме временни и постоянни мерки, сред които и спиране на най-замърсяващите коли и ограничаване на определени горива, пише offnews.bg.