„Новоинтронизираният патриарх Даниил е четвъртият от възстановяването на Патриаршията. Трябва да знаем и да си припомним думите на Паисий – най-напред от всички славяни са се кръстили българите и са имали патриарх“. Това каза пред bTV историкът и журналист Горан Благоев.

„Синодикът на цар Борил изрично започва с преславските патриарси, които са пет. Борил е православен владетел, защото свиква първия православен събор в историята на българската църква. В този синодик няма да си позволяват да напишат нещо, което не е вярно. Спорът е – архиепископия ли сме имали, или патриаршия. След като имаме Преславски патриарси, това означава, че сме били патриаршия още в Първото българско царство“, уточни той.

„Когато говорим за Евтимий, защитникът на Търново, новият български патриарх трябва да бъде защитник на вярващите срещу агресията и в буквален, и в символичен смисъл срещу опасностите от война“, посочи Горан Благоев.

„Патриархът трябва да води по пътя на истината. Понякога и със строгост, както Христос е бил строг към учениците си. Преди всичко с любов, а не с назидание. Виждаме, че днешните времена са лукави от църковна гледна точка. Виждаме как истината често се подменя и лъжата се представя за истина“.

„Патриарх Даниил трябва да внимава какво казва в словата си, за да не разединява. В досегашното си битие на Видински митрополит той не правеше разлика между жертва и агресор за войната в Украйна. Питаше дали не му е дадено основание на този агресор. Човек, който не може да различи агресор от жертва, как днес му пеят в храма – „Достоен“? Голямо е предизвикателството пред църквата ни с патриарх като Даниил“, допълни журналистът.

„В ситуация на тотално църковно разделение в православния свят, воденето на голяма делегация демонстрира престиж и авторитет. Възможно е патриарх Вартоломей да е подведен, че новият български патриарх няма да е русофил. Вартоломей е длъжен да поздрави новоизбрания патриарх, но имайки предвид, че това е митрополит, който го е критикувал - да видим дали Вартоломей няма да ни поотстрани“, коментира Горан Благоев.

„Самото интронизиране е древният обичай от Византия, който вероятно се е случвал и в българската църква – той ще седне три пъти и три пъти ще стане, подкрепян от двама от архиереите, докато се пее възгласът – „Достоен“. Интронизират го двама по двама по старшинство“.

Историкът обърна внимание, че мястото на гвардейците не е до патриаршеския престол на новоизбрания патриарх.

„Най-близо до трона трябва да е държавният глава и служебният премиер“, уточни той.