Петър Велков е преподавател по математика, който е експерт по управление на кризи. Възпитаник е на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Участвал е в разработването на промените за новия закона за образованието от септември миналата година.

Работи с математика д-р Лъчезар Томов от НБУ с прогнози за това какво се случва с пандемията. Активно следи статистиките за ковид у нас и в други държави, както и последните научни публикации по темата. 

Вижте мнението на Велков, в интервю за "Марица", за разпространението на К-19 у нас
 
- Мит ли се оказа убеждението, че децата карат коронавирусната инфекция без проблеми и последствия за здравето им?

- Няколко месеца след като деца са прекарали дори безсимптомно коронавирус, виждаме увреждания върху техния миокардит, виждаме увреждания, които са опасни и могат дългосрочно да окажат въздействие. Ковид атакува няколко системи. Влияе и на нервната система. Има изследвания, където дори хора стигат до самоубийство след прекаран ковид.

Проф. Коста Костов казва следното: Всеки преболедувал ковид ще се нуждае от трима специалисти, които да го преглеждат - това са кардиолог, пулмолог и невролог. Досега смятахме, че децата са запазени. Колкото е по-малък пациентът, толкова по-чувствителна е темата. Едно е да ти кажат 5% деца ще имат проблем. Ама ако това са твоите деца? Какво правим?!

- Г-н Велков, предричате трета вълна на коронавируса заради скритата заболеваемост при децата. Откъде имате данни, че тя е висока?

- Данните са от една графика на д-р Лъчезар Томов от Нов български университет, с когото анализираме пандемията от самото начало. Тя показва, че това ускорение е най-голямо при лицата на възраст от 0-19 години.

После следва увеличение при всички други възрасти. Това вече го разбра цял свят - училищата са ускорител на пандемията. Когато заболеваемостта е в големи нива без мерки в самите училища и когато имаме забавени мерки в обществото, двата фактора се свързват. Вкарахме 200 хиляди ученици и учители в присъствена форма. Те имат родители. Баби и дядовци дори не броим.

- Колко души са поставени под риск заради връщането на учениците в клас?

- Така поне се утроява процеса - при 200 хиляди ученици говорим за поне 600 хиляди пряко замесени. Ако броим и детските градини - там са около 500 хиляди, и пак умножено по 2-3, става милион и половина.

Така се получава една цифра от поне 2 милиона, които са върнати в присъствено взаимодействие. И това се случва при едни от най-либералните мерки в Европа и света.

Ние връщаме децата в едни затворени пространства за много часове със спорно проветряване и без маски за I-IV клас и детската градина. Като добавим към това и градския транспорт, и родителите на тези деца, които са присъствени в своите офиси, става една верига от фактори. Но най-ключовото нещо е липсата на всякакъв вид тестване в училище и карането на над 70% безсимптомно на вируса от страна на децата.

Към това като добавим фитнеси и молове - всичко това ще доведе до още по-силно увеличаване на заболеваемостта. Резултатите, които виждаме, са увеличаване на заболеваемостта с 32% и на смъртността с около 50 на сто спрямо предната седмица. Не ни чака нищо хубаво - тепърва ще видим резултата от новото смекчаване.

- Значи смятате смекчаването на мерките у нас за преждевременно?

- Не е важно какво отваряме, а как го отваряме. Австрия също обяви смекчаване на мерките - заработиха фитнеси, магазинчета, училища. Как ги отварят? Задължително носене на маски FSB. Трябва да носиш не просто маска, а качествена маска, защото при новия вариант старите не вършат работа. Увеличават задължителното отстояние на 2 метра, а не на 1,5 метра. Остава задължителният полицейски час.

Ще има задължително тестване на ученици и учители, като при тях е 2 пъти седмично!

Ако искаш да си в присъствена форма, ти се съгласяваш на това тестване. Дали ще е на ротационен принцип, не знаем. Ще редуват връщането на учениците в различни дни - така ще редуцират броя на децата в една класна стая, което е ключов проблем и в България. А при нас направихме едно безсмислено тестване на учителите.

- Защо смятате така?

- Въпросът е, че не е ефективно. Смисълът бе да се направи таргетирано в началните училища. Но да тестваме като цяло учителите във време, в което те не са преподавали в гимназиите от три месеца, за да направим изводи за заболеваемостта в образователната система, е смехотворно!

Ако има симптоматика, учителят няма да е на работа

Затова и резултатът от това тестване е една четвърт от процента позитивни при над 20 хиляди теста. Да не говорим, че това не бе задължително.

- И Австрия обаче не може да тества 1 милион ученици два пъти седмично.

- И тя не може да го направи, но поне на някакъв ротационен или регулярен принцип трябва да се случва. Министерството на здравеопазването вече води разговори с МОН за проучване подобно тестване на децата ни да стане със съгласието на родителите. Иначе не можело да стане. Отговорът е ясен - няма да е задължително у нас.

Виждаме как и при учителите под 50% се съгласиха да бъдат тествани. При учениците мисля, че не повече от 20-25 процента от родителите биха се съгласили да се тестват техните деца, което е тъжно и необяснимо. При нас не само че не тестват масово учениците, но не се тестват и симптоматични деца. Които искат присъствено обучение, сами саботират собствените си интереси.

- При испанския грип през 1918 г. и при хонконгския през 1968 г., които са не по-малко смъртоносни от коронавируса, на нито едно правителство не му е хрумнало да затваря икономиката си. Защо направихме това сега?

- Не съм проследявал хонконгския грип в детайли, но при испанския грип има снимки, които показват протести срещу маските. Ключово при това заболяване е, че то не е с много висока смъртност, което, от една страна, е проблем, защото пандемиите с по-висока смъртност се самоограничават по-бързо и по-лесно.

При ковида хем смъртността не е висока, хем не е ниска, хем е доста заразно заболяване

Затова светът много по-трудно се справя с овладяването му. При него по-сериозните фактори са тези, свързани с влошаването на начина на живот на хората. Виждаме последствия, при които учените казват, че при някои може да има инвалидизация до живот. 

- Как ще се борим с мнозинството българи, които са против ваксините?

- Те казват, че след N на брой години може да развиеш някакво автоимунно заболяване. Но това не се знае. В момента едно е ясно - в резултат на ковид хората развиват автоимунни заболявания.

При липса на ваксина е ясно, че това може да се случи, а при ваксинация този риск почти го няма. То е теория на вероятностите –-винаги има възможност нещо да се случи. Другото притеснение е за стерилните и увреждането на репродуктивните възможности от ваксините. Това обаче доказано се случва при ковид. Едно са преките и доказани увреждания, а другото са теория на конспирацията.

- Защо никой не направи математически модел, че за 7 милиона души времето за ваксинация ще е огромно, дори тя да е налична?

- Това е така и не е. При нас основният въпрос е наличността на ваксините. Портфолиото от ваксини, което избра България, беше неправилно. Самият факт, че сме на последните нива в ЕС при уж равни квоти, значи, че нещата при нас не са окей.  Между 1/3 и 1/5 от всяка от топваксините ние не сме се възползвали.

Което е грешен избор

Другото е организацията. Когато е добра, може да се ваксинират огромен брой хора и темповете да са високи. Какво става в Израел и Великобритания - по 100-120 хиляди души на ден се имунизират. Има спешни модели как да се случи това - просто трябваше да бъдат адаптирани към българските условия.

Ясно е, че скоро ще имаме достатъчно на брой ваксини - въпросът е, че не бяха навреме. Има между 500 хиляди и 1 милион българи, които веднага биха се ваксинирали, ако имат възможност. Аз от 20 декември чакам. Оттогава три пъти съм попълвал списък и още не съм ваксиниран.