Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите обсъждаха във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишните празници.

Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца.

Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика.

Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голям пазар, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени.

Направеният от „Ние, потребителите“ годишен обзор сочи, че сред най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година са:

-Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки

-Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи

-Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване

-Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.

-Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията

-Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентиранилица

-Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма

-Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора

-Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект

-Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни

-Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение

-Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера

-Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право

-Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук