Просветният министър Меглена Кунева подписа новите учебни програми за втори, шести и осми клас и те ще влязат в сила от по-следващата учебна година. Вече е обявен и конкурсът за нови учебници. По тях ще учат децата, които в момента са в четвърта група, в четвърти и шести клас.
Кунева удължи срока за обсъждане на тези програми, за да може да бъдат чути всички становища. В резултат на 150-те предложения, получени в МОН, както и на дискусията, която предизвикаха първоначално публикуваните проекти, в тях са настъпили някои изменения.<br /> <br /> Седем са българските произведения, които ще изучават учениците от шести клас. Общо 93 ще са текстовете на български автори, които ще се учат в рамките на всички учебни години. В окончателния вариант на програмата на шестокласниците се връща &quot;Хубава си, моя горо&quot;, която първоначално бе предвидена за изучаване само по музика. Оказа се обаче, че благодарение на това решение Каравелов няма да присъства като автор в нито една от 12-те учебни години. Затова експертите все пак са решили да върнат &quot;Хубава си...&quot; в програмите. Вероятно за да не бъдат претоварвани учениците с много нов материал, се е наложило отпадане на &quot;Робинзон Крузо&quot;, който бе включен в първите варианти като ново произведение. А може би това е последица от острата реакция спрямо творбата, тъй като мнозина неправилно бяха разбрали, че той е включен именно за да бъде извадена от програмите &quot;История славянобългарска&quot;.<br /> <br /> Освен Каравелов програмата за шести клас включва също &quot;Отечество любезно&quot; на Вазов, &quot;Косачи&quot; на Елин Пелин, &quot;Художник&quot; на Веселин Ханчев, две глави от &quot;Под игото&quot;, &quot;Братчетата на Гаврош&quot; от Смирненски и Йовковия &quot;Серафим&quot;. Чуждите автори, които ще се изучават, са Джералд Даръл, Бранислав Нушич, Екзюпери и Марк Твен. Предвидено е обаче времето за нов материал да бъде по-малко за сметка на това за упражнения. Ако учениците са усвоили новите знания и не са им необходими прекалено много упражнения за затвърждаване на наученото, учителят може да подбере и допълнителни творби, с които да заинтригува учениците, включително по тяхно предложение. <br /> <br /> Променя се и начинът, по който се формира оценката. 60 на сто от нея се формират от текущи изпитвания, 20 - от контролни и класни работи, и 20 на сто - от допълнителни задачи и работа в групи. /БЛИЦ