Стари хитове, измежду които българска естрада, „Бийтълс“, „Ролинг Стоунс“ - това са най-слушаните песни от родните меломани. Малко над 40 на сто от тях посочват, че музикалните класики са мелодиите, които най-често звучат в домовете и колите им.


Това става ясно от проучване на Nielsen Admosphere относно нагласите на българите, свързани със слушането на песни, пише "Монитор".

От него се разбира и че доста над половината фенове предпочитат творчеството на родните изпълнители. 66% от нас си пускат песни на звездите от нашите географски ширини.

Противно на очакванията, американската музика отстъпва място и на балканската. На второ място по слушаемост след старите хитове пък се нареждат съвременните поп и поп-фолк парчета. Двата жанра са със сравнително равен резултат сред анкетираните – между 32 и 31 на сто.

На по-задни позиции остават хип-хопът и рокът.

Тенденцията за слушане на песни от преди няколко десетилетия

се наблюдава и в световен мащаб, сочи справка на „Монитор“ в последния глобален доклад на Международната зкукозаписната федерация - „Общуване с музиката 2021“.

Произведения от 90-те, 80-те и 70-те години на миналия век попадат на съответно трета, четвърта и девета позиция в световната жанрова класация. Афинитетът към актуалната популярна музика също е мода, която се запазва и в по-голям мащаб, като според федерацията попът е на върха на списъка. Среброто пък е за рока, който у нас сравнително изостава.

Мобилният телефон пък вече е най-популярното средство за пускане на музика, като заедно с телевизора и лаптопа изместват значително радиото като основен източник на песни.

Въпреки това статистиката в България показва, че много малък процент – едва 11 на сто, от меломаните плащат, за да чуят любимите си парчета онлайн.

„Въпреки че в България следваме общата тенденция да стигаме до любимите си песни основно чрез дигиталните платформи, едва всеки десети разчита на платени абонаменти“, обяснява Петя Точарова, изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти. За сравнение, почти всеки четвърти по света плаща абонамент за стрийминг услуга.

Въпреки ниския процент родни музикални фенове, които плащат такса, за да слушат песни онлайн, останалите опции за дигитално потребление спомагат за частичното компенсиране на загубите които звукозаписната индустрия търпи заради COVID-19.

Така, през 2020 г. БАМП отчете приходи от малко над 6 млн. лв. именно благодарение на стрийминга. Това бе ръст с 1,7 млн. лв. в сравнение с 2019 г. „Това е специфична тенденция за българския пазар.

Потребителите тук традиционно предпочитат безплатните стрийминг услуги, подкрепени с реклама. Като номинална сума обаче този приход отстъпва значително на прихода от абонамент“, обясниха неотдавна от асоциацията.

В глобален мащаб именно стриймингът е най-предпочитаният начин за достъп до музика за 78% от хората, участвали в представителното проучване на Международната звукозаписна федерация.

Като основни причини за това те посочват възможността за избор на любими песни и изпълнители, а също и за съставяне на собствени плейлисти.

68% търсят конкретни парчета, а 62% слушат плейлисти, които създават сами поне веднъж седмично. Музиката се възприема и като основен отдушник във времена на криза, сочи проучването.

Проведено през месец юни тази година, то показва, че 87 на сто от меломаните чувстват, че любимите им песни са ги разведрили по време на пандемията.

Трима от всеки четири души пък смята, че именно музиката е спомагала за това те да се чувстват нормално въпреки извънредната ситуация.

Това вероятно е и една от причините да се достигне до рекордното време, което хората са прекарали в слушане на музика по време на пандемията – 18,4 часа на седмица.

ПРЕЗ ПОСЛЕДНАТА СЕДМИЦА

Адел владее БГ публиката в Spotify

Британската соул дива Адел е изпълнителят на най-слушаната песен от българската публика в Spotify през настоящата седмица. Звездата, която направи триумфално завръщане след 6-годишно отсъствие, е на върха на класацията с Easy On Me.

За последните седем дни парчето е „въртяно“ над 45 000 пъти от родните фенове, с което печели на Адел и първото място. Веднага след нея е актуалният екстравагант на американската музикална сцена - Lil Nas X.

Певецът, който тази година издаде дебютния си албум, е приковал вниманието към себе си с парчето Industry Baby, като в топ 10 той се разписва и с Montero.

Измежду българските изпълнители най-нагоре в списъка се среща Галена. С 17 493 стрийма за тази седмица тя е на 14-а позиция с „Ти не си за мен“. Веднага след нея е Емилия с „Турбуленция“.

Сред изпълнителите на 200-те най-слушани песни на територията на страната ни в Spotify са още родните звезди Галин, Криско, Теди Александрова, Емануела, Тони Стораро, Меди, Малката, Илиян, Симона, FYRE, VessoU, Десита, Преслава, Деси Слава, Яница, Биляниш, Лидия, Тото H, Слави Трифонов и Ку-ку бенд, Димчо, V:RGO, Боро Първи, Тита и Джена.