Корабът „Радецки” е построен с пари от вторични суровини
120 000 пионерчета се включили в акцията по събирането им, идеята е на журналистката Лиляна Лозанова
Преди няколко месеца сдружение, нарекло се “Енергийно бъдеще за България”, също обяви кампания за съхраняване на единствения на Балканите кораб-музей. Те алармираха: “На 7 март 2018 година бе извършена инспекция, в която е записано, че трябва до година да се направи доков преглед. Ако не, се преустановява дейността на “Радецки” като плавателно средство.
Акцията бе промотирана с щедър обяд за журналистите и като че ли завърши с него
Симеон Сакскобургготски пък, докато беше премиер, при едно посещение в АЕЦ “Козлодуй” предложи да се приготви касичка за дарения. Не се чу обаче в нея да е постъпил и лев.
Сега, след решението на кабинета, може да се каже, че за парахода ще настъпят по-добри дни.
“Радецки” е австрийски кораб, построен през 1851 година. На 16 и 17 май 1876 г. той извършва плаване към Виена и спира на редица румънски пристанища. На палубата му, предрешени като обикновени градинари, от няколко пристанища се качват четниците и самият войвода Христо Ботев. Той връчва на капитан Дагоберт Енглендер писмено обръщение-ултиматум да акостира на българския бряг край Козлодуй.
Това е историята.
Всяка година на 2 юни, в Деня на Ботев и падналите за свободата на България, имаме повод да говорим за тази уникална, дори за мащабите на света, акция.
Но когато става въпрос за кораба “Радецки”, в съзнанието ми изплува образът на една добродушно усмихната, тиха, с посивели коси жена, с която работихме в една редакция.
Лили Лозанова беше пред пенсиониране, радваше се на деца и внуци, но за каквото и да я заговориш, в крайна сметка се връщаше към младостта и едно от най-значимите дела на живота си - акцията по възстановяването на кораба “Радецки”. Тогава тя е редактор във вестник “Септемврийче” и точно в нейната глава се ражда идеята пионерчетата на България да съберат пари, за да го има кораба светиня.
Самият параходът е бил използван до 1918 г. Три пъти след това Виена предлагала на България да й подари реликвата, но от София не проявяват интерес. Така през 1924 г. корабът е бракуван и унищожен
В началото на шестдесетте години Лили предлага той да бъде възстановен с пари, които децата ще събират от вторични суровини. Скоро след това идеята й става всенародна акция. Включват се 120 000 деца, трудови колективи, обществени организации и така само за две години са събрани 532 000 лева. Русенските корабостроители вземат за основа сходното корито на кораба “Пловдив”, наследниците на капитан Дагоберт Енглендер предоставят запазени от него реликви и чертежи на оригинала. Работи се денонощно в продължение на две години и на 27 май 1966 година корабът “Радецки” прави първия си рейд от Русе до Козлодуй. На историческия бряг се възпроизвежда десантът на Ботевите четници. Народният артист Богомил Симеонов е в ролята на поета революционер. Околните баири са почернели от народ. Вестниците споменават 20 000 души, 6000 от които пионерчета. Лиляна Лозанова получава званието капитан. Символичен жест за всичко, което е сторила, за да го има “Радецки”.
В следващите години корабът се е използвал за едночасови разходки по реката и рейдове до някои чуждестранни дунавски пристанища. Той побира сто души и навсякъде е посрещан с възторг. Български емигранти се качват и целуват палубата му със сълзи на очи.
Това продължава до 1975 година, когато при редовен ремонт в Русе корабът по невнимание е потопен. Пет години стои под водата. Срещу 500 000 лева руски специалисти го изваждат. Още 350 000 лева са платени за новото оборудване.
На 17 септември 1984 г. той отново е на вода
През 2002 година имах честта да стъпя на палубата на “Радецки”. Състоянието му бе трагично. Той стоеше прикован на кея в Козлодуй. Говореше се, че някой искал да го купи, ремонтира и ползва за увеселения. Щастлива случайност го спасила.
Това е историята - славна и не толкова. За бъдещето може да се говори с повече оптимизъм. Може би не е толкова далеч денят, когато “Радецки” пак гордо ще плава, за радост на милионите българи, за които делото и саможертвата на Христо Ботев са сред най-славните страници в родната история.
Исак ГОЗЕС
Последвайте ни
6 Коментара: