Над 40% от местата за настаняване няма да имат заетост през летния сезон и ще останат затворени.

Това обяви за Travelnews Румен Драганов от Конфедерацията на българския туристически бизнес (КБТБ), който е и председател на Института по анализи и оценки в туризма. Работещите хотели през месец май по морето отчитат средна заетост между 3 и 5%. До 25 юни ще се увеличи до 17-20%. В най-силните месеци юли и август ще достигне до 60% в работещите хотели, каза Драганов.

Настояваме за пълното отпадане на всички ограничения за влизане на туристи от страните от ЕС, Великобритания, Русия и Израел, каза на пресконференция новият ротационен председател на КБТБ Ричард Алибегов, който е и председател на Българската асоциация на заведенията. Това означава премахването на PCR тестовете за влизане в страната.

В тези страни ваксинационната кампания е в напреднал стадий и съответно туристите, пристигащи от там не представляват заплаха за здравето на българските граждани.

Нещо повече рискът е по-малък дори от този, ако българите пътуват от София до Варна или Бургас, каза Алибегов. От Конфедерацията настояват да отпаднат PCR тестовете и при пристигането на туристи от съседните балкански страни. Засега са премахнати единствено за румънците.

Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм обяви, че ако се забавим още малко ще загубим пазарите във Великобритания и Германия за този сезон.

Една от спешните задачи е държавата да определи карантинни хотели по курортите и разходите да се поемат от нея. Дори може да бъдат определени почивни станции на министерства или на Министерския съвет, които да поемат положителните случаи. Карастоянова очаква да бъдат взети спешни мерки.

„Ако ние утре - 11 юни, не излъчим съобщения в международен план, че след две седмици, считано от 26 юни, когато обикновено през уикенда започват пътуванията, отпадат ограниченията и българската държава поема издръжката и настанява в карантинни хотели, нуждаещи се от това туристи, сезонът има всички шансове да бъде провален от наша страна, защото няма да сме си свършили работа“, подчерта тя.

Румен Драганов допълни, че заложените чартърни полети до Варна и Бургас са на ръба да бъдат анулирани. Хората ги има записани при туроператорите и чакат да тръгнат за България, обясни той.

От бранша изразиха още подкрепа за ваксинационната кампания, подчертавайки, че именно ваксината е спасението от нова вълна на вируса, респективно ново затваряне.

Сред другите искания са продължаване на програмата 60/40 до края на годината, подпомагане на българските авиокомпании, превозващи чуждестранни туристи, даването на възможността ваучерите за храна да бъдат ползвани и за почивка. Предлагаме незабавно ваучерите за храна да бъдат разширени, като да могат да се ползват и за почивка.

Това може да стане само с добавянето на една дума (от "храна" в "храна и почивка" - бел. ред.) в Наредба №7 на Министерството на финансите и на МРРБ, за което не се изисква никаква законова промяна, каза Румен Драганов. Това ще стимулира вътрешния туризъм и българите да отидат в нашите курорти.

Очакванията на бранша са през 2021 г. да пристигнат у нас 7.5 млн. чужди туристи, като прогнозата първоначално е била за 9 млн. човека. Заради изпуснатия ранен летен сезон, Румен Драганов ревизира прогнозата си с 1.5 млн. туристи. Над 19 милиона ще са пътуванията на българите в рамките на страната, което е увеличение в пъти над нивата от миналата година.

Конфедерацията настоява още за учредяване на Фонд за подкрепа за привличане и домакинство на международни конференции и конгреси на територията на България.

Това означава държавата да участва с директно финансиране между 5 и 10% под формата на директно финансиране към съответното събитие и международна организация. Почти при всички конкурси, това е водещо при взимане на решение, къде да се проведе съответното международно събитие. В България такъв фонд никога не е съществувал.

Браншът иска също така създаването на Национална туристическа организация в публично частно партньорство с държавата. Конфедерацията разполага с цялостен проект, който е разработен от Националния борд по туризъм, съвместно с Министерството на туризма.

Идеята е тази организация да осъществява националния маркетинг и реклама в туризма с предложения за нормативни промени в действащото законодателство.

Мирослав Иванов