Девет години начело на Инспектората на съдебната власт ще навърши съвсем скоро Теодора Точкова, бивш председател на Административния съд в Хасково. Мандатът на главния съдебен инспектор е наполовина по-кратък, но липсата на конституционно мнозинство в изминалите четири години осигури на Точкова и на съдебните инспектори престижна и високо платена работа, отвъд всякакви разумни срокове.

Дори това щеше да е донякъде оправдано, ако Инспекторатът към ВСС вършеше нещо от полза за възстановяване на доверието в правосъдието, а не се задействаше с години закъснение и едва след нечия поръчка. ИВСС е сред емблематичните примери – как в България, заради ангажиментите свързани с членството ни в Европейския съюз, се създават институции, които осъществяват напълно имитиращи контролни функции.

Какво всъщност върши ИВСС? Две са публично известните активности, които ИВСС реализира. Периодично, в медиите се появяват информации за установени забавени с по над 20-години дела, част от които прекратени по давност.

Съдебните инспектори обаче не търсят отговорност на магистратите – съдии, прокурори и следователи, които най-често са причина за протакането на едно дело. ИВСС ежегодно публикува и имуществените декларации, които магистратите подават, но без да анализира съдържанието им.

Какво обаче ще се случи, ако се окаже, че имуществените декларации на главния съдебен инспектор, които той подава вече девет години, първо пред Сметната палата, после пред Антикорупционната комисия, събуждат повече въпроси, отколкото да са пример за прозрачност? Иначе казано – кой ще провери интегритета на самата Теодора Точкова?


Теодора Точкова

При встъпването си в длъжност през 2015 г. Точкова декларира два недвижими имота – ½ от скромно жилище от 78 кв. м. в Хасково, придобито през 1994 г. за солидната сума от почти 240 000 лв. (половината от сумата е платена от съпруга й – адвокат Васил Точков). Двамата сочат като източник на средствата – дарения. Както се казва в такива ситуации – „грешката е вярна“.

Декларираната сума за придобиването на имота е преди влизането в сила на Закона за деноминация на лева, осъществена през 1999 г. През 2015 г. Точкова наследява и ¼ от имот в Кюстендил. В следващите девет години главният съдебен инспектор не е декларирал придобиването на недвижими имоти. Прави впечатление, че през годините доходите от трудови възнаграждения на Теодора Точкова стремително нарастват.

През 2019 г. от заплати първият сред съдебните инспектори е получил 110 000 лв., докато през 2022 г. доходите достигат до 180 000 лв., което прави по 15 000 лв. месечно. От години в съдебните среди се коментира, че Точкова получава срещу участие в заседания на Пленума на ВСС, без да е член на кадровия орган, допълнително възнаграждение.

Като главен съдебен инспектор Теодора Точкова би трябвало да е изключително прецизна при попълването на публичните имуществени декларации, което изглежда не е точно така.

Повече от странно е, че за четири годишен период, през който от заплати си получил над 550 000 лв., през миналата година главният съдебен инспектор декларира като спестени едва 6000 лв. Нелогично изглежда, че въпреки добрата заплата, Точкова продължава да изплаща потребителски кредити, на които освен лихва, плаща и годишна такса за обслужване.

Преди близо десет години Теодора Точкова декларира три кредита в размер на 85 000 лв., като от тях през миналата година й е останало да плаща половината – 45 хиляди лв., сума равняваща се на три заплати.

Тази разлика между високите доходи на висш представител на съдебната власт и декларираните скромни спестявания, може да се обясни с две хипотези.

Първата – Точкова не знае как да си попълва декларациите и втората – главният съдебен инспектор просто „забравя“ да опише спестяванията си, за да не събужда публичното внимание. Която и да е от двете хипотези, обаче, интегритетът на висшия представител на съдебната власт е поставен под съмнение. Най-малкото, защото – кой, ако не главният съдебен инспектор трябва да е изряден в декларирането на доходите си.

Ипотечен кредит, без имот?! Още по-странно е, че през 2021 г. Точкова тегли още един кредит – ипотечен в размер на почти 300 000 лв.

Кредитът е деклариран в годишните декларации за 2022 и 2023 г., но в декларациите никъде не е посочено – какво е закупено с въпросната сума. Има вероятност парите да са предоставени на друго физическо лице, което да е закупило ипотекирания имот, но това обстоятелство също би следвало да се декларира пред Антикорупционната комисия.

Така, както е направила самата Точкова още преди десетилетие, когато за първи път посочва в декларацията си, че е предоставила 60 000 лв. в полза на трето лице. Главният съдебен инспектор не публикува данни за доходите на своя съпруг - адвокат Васил Точков, който макар да е вписан в Хасковската адвокатска колегия, в последните години има успешна практика в София.

Дали това обстоятелство може да се окаже следствие от позицията, която Теодора Точкова заема, също може би е добре да се провери, този път от новата Комисията за конфликт на интереси, особено, ако се окаже, че адвокат Точков е имал договор с държавно дружество. Открит остава въпрос – кой ще провери проверяващият?

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук