Пристанище БМФ Порт Бургас е пристанище за обществен транспорт с национално значение.  За разлика от пристанище Росенец  (пристанището на г-н Златев), всеки клиент има достъп до услугите на БМФ Порт Бургас без оглед на вида товари, които трябва да бъдат обработени.
 
В изявлението на г-н Валентин Златев пред Парламентарната комисия за борба със сивата икономика, цитирано в редица медии, се посочва наличието на конфликт на интереси за председателя на КРИБ Кирил Домусчиев, който официално защити позицията за отлагане с 6 месеца прилагането на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.
 
Несъмнено, в случая не става въпрос за конфликт на интереси, а за Задължение за лоялност към членовете на КРИБ. Защото недостатъците на закона са повече от безспорни. Председателят на КРИБ никога и по никакъв начин не се е обявил против закона. Той, обаче, застава в подкрепа на членовете на организацията, която представлява, относно напълно логичното мнение за многото тежести за бизнеса,  въвеждани чрез този закон.
 
Именно моралът изисква, когато се упреква някого в конфликт на интереси, ясно и с безспорни факти да се заяви къде е противоречието на интереси. В случая позицията на Домусчиев е повече от прозрачна – защита на интересите на българския бизнес. Това са интересите за необходимостта от ясни правила и законови разпоредби, неограничаващи конкуренцията.
 
По никакъв начин председателят на КРИБ не въвежда обществото в заблуждение, а ясно изразява своята позиция, в която не е налице стълкновение, сблъсък на интереси, а най-вече подкрепа на въвеждането на равнопоставеност при регулацията на бизнеса, свързан с горивата.
 
Обратното, обаче е налице. В изявлението си г-н Златев представя неточна, тенденциозна и подвеждаща информация. Прави се  внушение, което предизвиква неверни изводи, водещи до манипулиране на общественото мнение и създаване на негативен имидж спрямо председателя на КРИБ. Чрез представянето на невярна информация се създава абсолютно погрешното впечатление, че в пристанището, оперирано от БМФ Порт Бургас като концесионер, съзнателно и нарочно  се нарушават законите и принципите на правовата държава. По същността си думите на г-н Златев могат да се считат за уронване на престижа на дружеството - пристанищен оператор.
    
В пристанището, чийто концесионер е БМФ Порт Бургас, се спазват всички разпоредби на българското законодателство, касаещи вноса на акцизни продукти. Спазват се всички изисквания на митническите правила. Прилагат се законово регламентираните системи за отчетност на акцизни товари, а контролът се извършва в реално време. И именно посоченото пристанище въвежда винаги предсрочно регламентираните системи за измерване и контрол на горивата. В работата на пристанището прозрачно, принципно и безкомпромисно са гарантирани интересите на държавата.
 
В качеството си на концeсионер и пристанищен оператор на „Пристанищен терминал Бургас Изток- 2“ и „Пристанищен терминал Бургас Запад“  БМФ ПОРТ БУРГАС“ ЕАД  в законоустановените срокове е привел дейността си в съответствие с изискванията на приложимите подзаконови нормативни актове. В пристанището са монтирани средства за измерване и контрол на приеманите енергийни продукти, чието съответствие с нормативните разпоредби е установено по надлежния ред от митническите органи.
 
Паралелно с това са направени  и  инвестиции и проведени мероприятия, целящи повишаване на  стандартите за сигурност и безопасност, което води до прозрачност и  проследяване на жизнения цикъл на оперативните дейности на дружеството, в случая свързани с потока от енергийни  продукти, които влизат, обработват се и напускат пристанищния терминал.   
 
БМФ Порт Бургас е одобрен по реда на закона икономически оператор, който прилага подходящи мерки, за да:

- гарантира сигурността на своята дейност и поради това се приема за надежден участник в международната верига на доставките както от съответните държавни органи, така и от неговите търговски партньори.

- гарантира, че докато стоките са в митническия склад или на временно складиране, има въведени подходящи процедури, благодарение на които стоките не се отклоняват от митническия надзор върху тях

 - осигурява условия и пълно съдействие на митническите органи при осъществявания от тях  оперативен  митнически контрол при установяване вида и количеството на въвежданите  енергийни продукти.
 
След необоснованото изявление на г-н Златев за наличието на конфликт на интереси възникват редица въпроси и те са:
 
Как, при обработката и разтоварването на огромен обем различни товари, собственост на различни клиенти, собственикът на пристанищния оператор може да контролира количеството или вида на обработваните продукти? Последното е функция на държавата, а не на пристанището. Дейността на собственика на товара по никакъв начин не ангажира интересите на собственика на пристанището, което извършва само разтоварването на товарите при предоставяне на условия за контрол от страна на държавата.
 
Важат ли нормите за контрол, чието прилагане е гарантирано в пристанището на Кирил Домусчиев, и за пристанището на г-н Златев – Росенец.
 
Не е ли г-н Златев пряко и лично заинтересован от посочения закон? Тогава за чий конфликт на интереси говори той?
 
Безспорно е, че в позицията на Кирил Домусчиев не е налице конфликт на интереси, а ясна подкрепа на необходимостта от точни правила, при които да работят всички участници в пазара на горива.
 
Целта е създаване на условия за равнопоставеност, коректност и принципна конкуренция в бизнеса с горивата, основани на спазването на ясни законови изисквания.  
 
Евгений Иванов
Изпълнителен директор на КРИБ