Близо 74 на сто от потребителите, които купуват подаръци онлайн, ще подарят играчки и сувенири за Коледа на близките си. За сравнение през 2018 г. най-популярните подаръци за Коледа са били дрехи и обувки.

Това показва проучване за коледното пазаруване на онлайн потребителите, изготвено от платформа за обяви. Явно доходите на хората нарастват тъй като не търсят неща от първа необходимост като пуловери и дънки, а най-честите покупки са подаръци, които просто ще зарадват близките им, съобщава "Труд".

По отношение на търсенето на конкретни стоки най-преглеждани през последния месец са обяви за продажба на игрови конзоли. За тях потребителите са склонни да дадат до 400 лева. Сред най-търсените предложения са и тези за мобилни телефони с цена до 820 лв. Интересното е, че кухненските ножове също са едни от най-търсените, както за подарък, така и за лично ползване, и се класират в топ пет на стоките с цена до 20 лева.

Любопитно е, че през годините най-желаните играчки сериозно се променят. За Коледа на миналата 2018 г. най-мечтанията и купуван подарък за децата са били занимателните и образователни играчки, в сравнение с радиоуправляемите играчки, които са били най-търсени през 2017 г.

Много популярни за коледна изненада през 2018 г. са били тротинетките и велосипедите, докато сега те отстъпват място на игровите конзоли.

Традиционно през декември има 94 на сто ръст на запитванията в категория “Играчки” в онлайн магазините и 64% повишение на търсенето на стоките в секция “Декорация”. Търсенето в категория “Eлектроника” нараства с 41 на сто, на модни артикули с 58%, а с 46% се е повишил интересът към предлаганите стоки за дома. При стоките от категория “Бижутерия” има увеличение от 53 на сто.

Сериозният ръст в купуването на подаръци води и до активизиране на бизнеса на сайтове, които публикуват обяви за продажби. Статистиката показва, че са публикувани с 34 на сто повече обяви за мобилни телефони и таблети, с една трета повече обяви за дрехи и аксесоари, както и с 28 на сто повече обяви за декорации на дома.
 
Тенденциозно куриерите по празниците спират да вдигат телефона на централата им, вихрят се километрични опашки пред офисите и често губят пратките ни.

“Куриерът е търговец, привлякъл потребителя с реклама, обещания за коректна доставка и може би цена, за да ползва неговите услуги”, коментира пред “Труд” председателят на Националната асоциация за защита на потребителите Стоил Алипиев.

“Изпадайки в невъзможност да изпълни поетите ангажименти към своите потребители, той ги е подвел, нанесъл им е материални и нематериални вреди. Подобна практика би следвало да бъде санкционирана от контролния орган като нелоялна. Би трябвало същия да използва всички правомощия, за да изготви превантивно правила.”

Рекламациите се оказват най-големият проблем на потребителя и единствената реална възможност да си защити правата е да подходи към исково производство чрез компетентен съд, но това е свързано с разходи и време.

“Именно поради това ние сме лансирали идеята за създаване на “Регистър на лоялния търговец”, където искаме да заложим абсолютно обективни критерии за това”, обясни Алипиев.