Мария от работилница „Пункт“: Търсач на съкровища сред стари предмети
По време на своята кампания „Бизнес Великани“ Vivacom разказва историите на малките и средни фирми, защото имено те са гръбнакът на българската икономика. А за да расте, малкият бизнес има нужда от устойчиви комуникации на конкуренти цени.
Съвместно с „Булевард България“ от телекома ни срещат с различни представители на малкия бизнес, които ползват услугите на Vivacom и разказват своя опит. Такъв пример е Мария Паунова, съосновател на работилница „Пункт“, в която на старите вещи се вдъхва нов живот, за да се превърнат в красиви дизайнерски мебели.
Не става обаче дума просто за реставрация, а за трансформация, при която предметите често се сдобиват с напълно нови функции. Занаятът се нарича upcycling и съществува като течение от десетилетия, въпреки че в България е слабо познат – предимно покрай работа на „Пункт“.
„Събираме основно стари и изоставени предмети, в повечето случаи от бита, използваме частите им и създаваме наши творчески дизайни“, обяснява Мария. „Да речем, една лампа може да бъде направена от сито, намерено в плевня, а един стол – от частите на 6 други.“
„Работилница „Пункт“ развива дейност повече от десетилетия. Мария и нейният бизнес са един от хубавите примери, които Vivacom показва чрез своята кампания „Бизнес великани“, чрез която със специални предложения телекомът дава възможност на малките компании в страната да оптимизират разходите си за комуникации.
Специално за „Пункт“ дигиталните технологии са ключови, защото екипът разчита за продажбите си по света на своя онлайн магазин и социалните медии. „Това е начинът, по който се рекламираме“, казва Мария. А конкретно за пакета „Бизнес великани“ на Vivacom изтъква предимството на бързия интернет. „Така можем да комуникираме с хората, когато имаме запитвания и можем да реагираме бързо. Това е голям плюс за нашия бизнес, защото около 80% от клиентите ни са онлайн. И всичко минава през интернет света.“
Творческото ядро на „Пункт“ са Мария и Ивайло, а третият човек в екипа – Боби, се занимава с финансовата част и продажбите. Основният пазар за изделията им е в чужбина, най-вече в САЩ.
В България ги търсят хора, които „искат да имат уникален предмет, който да е акцент в дома им“ или корпоративни клиенти с афинитет към дизайнерските мебели. „Последно завършихме една къща в Родопите, която е ритрийт център“, казва Мария.
Работата по нея отнема няколко месеца. В продължителния процес се корени и обяснението защо мебелите от стари предмети държат толкова висока цена, при положение че не се влагат кой знае колко пари в материали.
„Ние не сме фабрика. Нашите предмети се изработват много бавно, отнема много време и няма как и да са евтини, защото работата по тях е адски много“, обяснява Мария.
Когато правиш нещо от „стари парчетии“, продължава тя, нещата се разглобяват на съставните им части, понякога се ползват 5-6 различни предмета, защото от единия се иска облегалката, от друг – крака. „Безкраен процес е. Един стол може да отнеме и цяла седмица за изработване, докато го докараме до вида да изглежда като нов – когато всъщност не е.“
Освен това старите предмети – освен дух и романтика – носят и белезите на времето. Или на зловреден мравояд – в случаи като този едно проядено дърво минава през специална Изисква се и много мисъл „как да се получи този предмет, как да е здрав, устойчив в годините, а не да направим нещо, което след два месеца ще се разклати или счупи.“
Мечтата на Мария е да постигнат необходимата устойчивост на бизнеса, че да не зависят от поръчки в такава степен – каквито все още не могат да си позволят да оказват – и да прави само нещата, които са и в главата. Идеи има много, някои отлежават от години и просто чакат да им дойде моментът.
Последвайте ни