До две години ще бъдат изцяло модернизирани съоръженията, които осигуряват електрическата енергия за движение на влаковете по най-старата жп линия у нас – Русе-Варна.

С финансиране от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ в размер на 28 млн. лева, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще изгради нова тягова подстанция в Русе и ще модернизира съществуващите подстанции в Разград и Варна.

Преди дни започна модернизацията на тягова подстанция Варна, където ще бъде монтирано съвременно оборудване и съоръжения. Те изцяло ще заменят старата техника, произведена през 60-те и 70-те години на миналия век.

Това ще предотврати възможността за изпускане на изолационен газ в атмосферата при възникване на авария. Същият е оценен като един от най-опасните парникови газове. В следствие на модернизацията ще се намалят експлоатационните разходи за компанията и закъсненията на влаковете по участъка, причинени от прекъсвания на електрозахранването.

В момента е в ход обществена поръчка за избор на изпълнител, който да изгради и новата тягова подстанция в Русе, а срокът за подаване на оферти е 20 декември 2021 г. 

Модернизацията на подстанцията в Разград е на етап проектиране и се очаква издаване на разрешение за строеж на обекта, след което стартират строителните дейности.

И в трите обекта ще бъдат монтирани устройства за компенсиране на реактивна енергия, които ще намалят максимално консумацията и отдаването в електрическата мрежа, като по този начин НКЖИ ще спестява около 3400 лв. месечно само от това направление.

В България има общо 54 тягови подстанции, като 30 от тях вече са модернизирани, а останалите се очаква да бъдат обновени до 2026 г. По този начин ще се осигури надеждно зареждане с енергия на цялата жп мрежа в страната и оперативна съвместимост на жп мрежите на ниво Европейски съюз.