Майка и учители с взаимни обвинения в тормоз. Случаят е от столичната Национална природо-математическа гимназия, където ученик повтаря девети клас след поредица от двойки по география. Министерството на образованието започва проверка. 

Както БЛИЦ съобщи, според майката на момчето слабите оценки са написани по субективни критерии, включително след негов отказ да дискутира в час Истанбулската конвенция. Училищното ръководство отхвърли обвиненията и заяви, че учители са били подложени на натиск и тормоз от страна на майката.

Ученик с награди

"Това са събраните в годините награди и успехи на сина ми Росен", казва пред БНТ майката Ани Кирилова.

"Това е част от документацията, свързана с проверките на РУО София - град по жалбите на госпожа Кирилова", отговори Ивайло Ушагелов - директор на Националната природо-математическа гимназия.

Една история с две напълно различни гледни точки

От едната страна, майката на Росен, ученик с награди по математика, който сега повтаря девети клас след поредица от двойки по география. Ани Кирилова допуска, че началото на сагата е след писмо, което изпратила до училищния директор с настояване да се направи проверка на прозрачността на квалификацията за международно състезание по математика. След това започнали двойките по география, включително и на поправителните изпити.

"Двойка на тест, който е правен с учебници. Едно от писмените изпитвания точен въпрос с точни отговори не е отбелязан като верни такива, което води до следващата двойка и т. н. Има двойка без присъствие за самостоятелна работа, която не е зададена писмено в Школо в ден, в който той не е присъствал в училище", посочва майката.

Според Ани Кирилова една от двойките дошла след нейн сигнал. Подала го след като синът ѝ съобщил, че в два или три учебни часа по география учениците са коментирали Истанбулската конвенция. Имали и самостоятелна работа по документа.

"Да дадеш за самостоятелна работа на децата юридически текст на 15-годишни деца, който е спорен за българското законодателство е странно, ако питате мен, каквото и да се е искало да направиш. Синът ми отказа да пише каквото и да е, защото той каза "аз съм на 15, това е сложно и за възрастни, за юристи, не искам да се подведа и да сгреша, каквато и позиция да изразя".

В момента, в който подадох сигнал, на другия ден получи синът ми поредната двойка, която всъщност беше омастиляване, може би това е точният изказ, на двойката чернова, т.е. след два месеца тази двойка бе официализирана", казва Кирилова.

Реакцията на МОН

От Министерството на образованието заявиха, че са извършени вътрешна проверка и външна от Регионалното управление на образованието. Установили са, че посоченото в сигнала не кореспондира с обективните данни. Сега е разпоредена нова проверка на министерството и експерти ще проверят отново всички обстоятелства. Посочват още, че конвенцията не е част от учебната програма. От училището заявиха, че тя всъщност не е разглеждана в час по география.

"Не е разглеждана в час по география, няма записки в тетрадките, разговаряно е с ученици, зададена е пожелателна домашна работа с цел работа с текст, който желае да прочете и да изрази становище по съответния материал, който са разглеждали в момента по география. Тя не е разглеждана никога в част по география. Учителят има право да избере сам методите и средствата и документите, с които да работи", обяснява Ивайло Ушагелов.

С позиция от сряда училищното ръководство, настоятелството и обществения съвет заявяват, че учители са подлагани на многократен тормоз. Директорът обясни, че независима комисия с участието и на други учители по география е изпитвала момчето.

Оплакване от директора 

"Абсолютно категорично заявявам за натиск от госпожа Кирилова към колеги, за да напишат по-високата оценка. Един колега устоява позиция, че трябва да покрие съответните умения и знания по заложени по учебната програма. Тръгна от там, че по решение на госпожа Кирилова, Росен целият втори срок не посещаваше часовете по география", уверява директорът.

"Обучавал се е на доста високо ниво по математика и всъщност сега вместо да продължи да се развива, той повтаря, защото това е саморазправа с дете", пояснява майката.

От училището казаха, че е заведен колективен граждански иск за уронване на престижа на училището. Майката коментира, че я съди и учителят по география, но вече е спечелила делото.