МОН въвежда голямо облекчение както за учениците, така и за родителите им
Часовете в училище започват след 8.00 часа, предвижда стандартът за организация на дейностите в училищното образование
„В момента има 560 училища, които са на двусменен режим, с по над 900 ученици“, съобщи зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов. По думите му стремежът на министерството е постепенно да се преминава към учене само на една смяна, но засега има пречки, поради липса на сгради, както и на финансови средства.
Заради ученето на две смени стандартът допуска различна продължителност на часовете и междучасията.
45 минути е часът за учениците от V-XII клас, 40 минути е при обучение на две смени. По 35 минути пък ще са часовете в първите класове. Междучасията трябва да се не по-малко от 10 и не повече от 30 минути. По изключение може да се дават до 2 почивки от по 5 минути, при учене на две смени.
Според зам.-министър Стаматов сега се осигурява по-голяма гъвкавост на организацията в отделното училище. По решение на педагогическия съвет е възможно да има сливане на 2 учебни часа при учениците в гимназиална степен. Така например в едни дни би могло да има само по три предмета по два часа, когато става въпрос за по-тежки предмети или профилиране, обясни Стаматов. В целодневната форма на обучение в началния и прогимназиалния етап се допуска и разместване на броя на часовете. В дни, когато програмата е по-трудна, часовете за самоподготовка може да се увеличат до 4, а в дните преди ваканцията часовете за отдих и занимания по интереси да са повече. В целодневната организация е заложена по-голяма гъвкавост при групиране на децата в групи по интереси в т.нар. занималня. Дава се възможност за интензивно изучаване на български, ако пропуските на учениците в училището или региона са по-големи. Заложени са допълнителни модули - консултации за деца, които не владеят български език.
Ваканциите са есенна, коледна, междусрочна, пролетна и лятна. Стандартът позволява на директорите сами да реагират бързо и да дават до 3 почивни дни на децата при необходимост – грипна епидемия, природни бедствия или аварии в училището. Досега за това бе нужна заповед на министър, което е по-тромава процедура, поясни Стаматов.
Заради произтичащите от Закона за предучилищното и училищното образование промени в структурата на образованието план-приемът ще се осъществява за първи, пети, осми и единадесети клас.
МОН предлага да бъде разработена система за централизиран прием за първи клас на ниво град с водещ критерий настоящия адрес. Така няма да има струпване на ученици в центъра на града и празни училища в районите. По този начин ще има и равномерно големи паралелки. Останалите критерии ще са специални образователни потребности, липсващ родител и др.
Последвайте ни
0 Коментара: