Автоджамбазите атакуват най-вече през нощта, а крайната им цел са скъпите и новите автомобили, като ги отмъкват за около една минута. Това става ясно от данни на Министерството на вътрешните работи, предоставени по искане на “Монитор”.

Специалисти посочват пък, че откраднатите возила в повечето случаи се разфасоват и се разпродават на части, за да се загуби дирята на колата и да не се разкрие престъплението.

Подобен бе и един от последните случаи на набези на автокрадци, при който скъпа кола беше задигната, разфасована и укрита в автоморга в Перник.

Там униформените открили части с механично заличени номера, ключ от същата марка кола, заявена за открадната от Благоевград, както и двигател, скоростна кутия, седалки и арматурно табло от друг скъп лек автомобил, отнет от София в края на месец ноември 2021 г.

“Професията” на автоджамбаза изглежда е целогодишна. Лятото набелязват разсеяни туристи по курортите, а зимата се връщат в градовете. За това говорят статистиките на силовото ведомство, които доказват ръст на кражбите в летните селища през топлите месеци и скок на набезите в големите градове през студените.

От ведомството съобщават още, че схемите се извършват с участието на две или три лица в най-честите случаи. Така те могат да дебнат, ако се появи собственикът на возилото. Апашите имат няколко плана за действие върху шофьорската врата - разбиват стъклото й с остър предмет или камък, увреждат патрона или изрязват дупка около ключалката.

От няколко години се забелязва и използването на специална джаджа, изработена да отключи возилото бързо и значително по-безшумно. От МВР отбелязват, че е важно гражданите да знаят, че това се случва за кратък период от време - между 30 секунди и 2 минути, без да има никакви повреди по ключалката на вратата.

След проникването в автомобила най-често чрез друго специално техническо средство, което се поставя в OBD буксата на автомобила за времевия интервал между 30 секунди и 1 минута, извършителите стартират двигателя на набелязания автомобил или обучават нов ключ, след което стартират двигателя и извършват противозаконното отнемане на автомобила.

Възможен е и друг бърз начин за проникване и задигане на набелязания автомобил без никакви повреди по вратите - той е безшумен и трудно може да бъде забелязан, но се използва през светлата част на деня. За да действа схемата обаче, возилото трябва да е оборудвано със система за безконтактно отключване и стартиране на двигателя - keyless-go. Освен това, участниците в престъплението трябва да са поне двама.

Шашмата действа по следния начин - крадците използват специални технически средства, наречени keyless-go машина, която се състои от два компонента. Крадецът държи една от тях в ръцете си и следва стъпка по стъпка водача на колата, за да прихване функцията й, е да прихваща сигнала от ключа на набелязаната жертва.

Устройството позволява удължаването на сигнала от ключа до втория апаш, който стои непосредствено до моторното превозно средство. Другата част от джаджата се намира в ръцете на това второ лице, което дебне непосредствено до набелязания автомобил, което успява да „приеме“ сигнала от ключа, да отключи автомобила, да влезе в него, да стартира двигателя му и физически да извърши кражбата му.

Въпреки многото варианти за извършване на престъпното посегателство, органите на реда регистрират все по-малко автокражби. За времевия период от 1 януари до 31 октомври 2021 г. на територията на страната са регистрирани 1091 противозаконни отнемания на моторни превозни средства, като за същия времеви период през 2020 г. те са били 1386, което представлява намаление на този вид престъпления с 21,28 %.

За посочения период на 2021 г. разкриваемостта на този вид престъпления е 19,52%, като за същия времеви период през 2020 г. тя е била 17,60%. Наблюдава се увеличение с 1,92% на разкриваемостта. Според Министерството на вътрешните работи намалелият брой извършени престъпления може да се отдаде на редица фактори, но най-вече на усилената работа на полицаите по линия „престъпления, свързани с МПС“.

Все по-добрата превенция обаче също е сред факторите, които отказват апашите от престъпните посегателства. От полицията предлагат различни варианти да защитим автомобила си така, че крадците да ни заобиколят или да се откажат от извършване на инкриминираното действие. При автомобилите с обикновени заключващи механизми е добре да се монтират допълнителни защити против престъпни посегателства.

При по-модерните возила със система за безконтактно палене и стартиране на двигателя keyless-go обаче органите на реда съветват ползвателя на автомобила след заключването на МПС-то да бъде с повишено внимание относно заобикалящите го в близост лица, както и да използва защитно калъфче, в което да бъде поставен ключът от автомобила, с цел недопускане сигналът от ключа да бъде прихванат и удължен.

Съхранението на автомобила в гараж или охраняем паркинг също допринася за по-голяма безопасност. Ако не можем да си го позволим или нямаме такъв наблизо, е хубаво да паркираме на добре осветени и открити места, близо до които се намират охранителни камери.

Познаваме автоджамбазина по дрехите.  При кражбите, извършени през тъмната част на денонощието, извършителите имат специфичен дрескод, който им позволява да не бъдат забелязани. Ако набезите са през деня обаче, те трудно биха могли да бъдат разпознати - облеклото им е такова, че да може да се слеят с всички останали граждани на улицата.

От полицията дадоха описание на външния им вид и при двата случаи, така че да можем да сигнализираме, ако подобни лица се навъртат около возилото ни.

При първия извършителите са облечени с тъмни на цвят дрехи, с дълги ръкави и панталони, ръкавици, както и с качулки или шапки на главите и маски на лицето. Въпреки че в ситуацията на пандемия, облечени по подобен начин лица не биха събудили подозрение, от полицията апелират, когато граждани забележат подобни хора около паркирани коли, да изострят вниманието си и да сигнализират органите на реда.

Що се отнася до кражбите през деня, лицата, които ги извършват, имат външен вид, който не се различава по никакъв начин от останалите граждани, намиращи се в близост до набелязаното за кражба МПС. Извършителите на този вид кражби се сливат с тълпата, с цел да не будят подозрение.

Лицата, които извършват престъпни посегателства на МПС, са много добре технически запознати с детайлите на автомобилите, както и с различните защити, поставяни срещу кражба на МПС. Извършителите са изключително умели шофьори, които познават много добре маршрутите на придвижване.

Полицейските органи разполагат с достатъчно информация относно лицата и групите, занимаващи се с противозаконни отнемания на МПС. Залавянето на място на извършителите и доказването на извършената от тях престъпна дейност е труден процес, посочват органите на реда. Въпреки това знакови фигури от криминалния контингент, занимаващ се с този вид престъпления, вече са зад решетките. Това стряска автоджамбазите и до голяма степен те сами преустановяват този вид дейност. Така статистиката отбелязва все по-малко набези.

Със застудяването през зимните месеци идва ред и на един от най-популярните начини за кражба на превозни средства. Много крадци се възползват от разсеяността на водачите рано сутрин, които оставят возилата си включени, за да загреят, докато си купуват баничка или кафе от близкия магазин.

Именно оставянето на колата незаключена с поставен ключ в контакта или с работещ двигател създава предпоставка тя да стане лесен обект на кражба. Точно тогава дебнат и апашите, които отварят шофьорската врата и отпрашват с чуждата кола.

От МВР заявяват, че посегателствата на автомобили „на ключ“ най-често се случват в три основни ситуации - пред жилищата и офисите, когато водачите чистят колите си от сняг или се опитват да затоплят купето преди предстоящо пътуване, при изпращането на децата в училище или детската градина и при бързи покупки от павилиони и гишета по улиците.

Дори и за кратък период от време автомобилите никога не бива да бъдат оставяни незаключени, това е задължение на водачите и по закон, напомнят от полицията.