Надя Афеян загубила рожба в живота и на сцената
Смъртта отнела и двамата й съпрузи и я оставила вдовица с дете
Сред мецосопраните от това златно поколение със своя ярка светлина блестеше Надя Афеян
Арменската фамилия придаваше романтична окраска на името й, макар че Надя Йонкова - Афеян е чистокръвна българка. Арменец бе вторият й съпруг - големият оперен режисьор Бохос Афеян.
Но коя всъщност е Надя Афеян? Потомка е на стар зографски род от Трявна. Родена на 3 май 1917-а във Варна. Баща й притежава диплома номер 1 на Рисувалното училище в София. Майка й завършва френския колеж във Варна, пее и свири хубаво на пиано. Детството на бъдещата оперна звезда преминава край морето. Оттам и волният дух, който ще я съпровожда винаги.
Рецитира прекрасно. Като 15-годишна гимназистка е поканена да участва в тържественото откриване на Варненския драматичен театър заедно с професионални артисти от столицата и града.
Забелязва я тенорът Петър Райчев, който я съветва да учи пеене
Какъв усет е имал този човек! Скоро семейството се премества в София. Надя кандидатства в Музикалната академия и е приета на първо място, но не става студентка там, а постъпва като хористка в операта.
През сезона 1936-1937-а работи, без да получава заплата. И попива всичко. А на сцената тогава творят Михаил Попов, Георги Хинчев, Петър Райчев, Любен Минчев, Михаил Люцканов, Сийка Петрова, Илка Попова, Надя Тодорова. Забелязват я и започват да й дават малки роли. Първата е на индианката Уокли от “Момичето от Запад” на Пучини. Получава и една различна задача - да представя на сцената статуя в “Раймонда”, балетна постановка на Анастас Петров. Разказва колко тежко е било за нея дългото неподвижно стоене на сцената, но въпреки това се е радвала, че са избрали нея.
Надя има връзка с известния актьор от Народния театър Иван Кирчев
В онези години, а и до построяването на сграда на Операта през 1953-та, двата колектива съжителстват под един покрив - в Народния театър. Надя Афеян се записва в Театралната школа на Николай Масалитинов и дори има намерение да се пробва за драматична актриса. Вече съпрузи, през 1941-ва Надя и Иван заминават за Берлин, където тя учи пеене в консерваторията при проф. Карл Емге и актьорско майсторство в студията на Бургтеатър при проф. Полевицкая. После войната ги отвява към Виена. Тук, през 1945 г., ги спохожда страшна трагедия -
при бомбардировките загива няколкомесечното им детенце
Умира и самият Иван Кирчев. Надя оцелява като по чудо, ранена е, завръща се в София. Приемат я за редовна артистка в популярния оперетен театър “Одеон”. Продължава да се усъвършенства като певица при голямата певица Катя Спиридонова. През 1947 г. се явява на конкурс в Операта и е приета за редовна артистка. Минава школовка в Студията на оперния режисьор Илия Иванов, където младите усвояват и метода на Станиславски, а вокален педагог е Христо Бръмбаров. Поверяват й две отговорни роли - Азучена от “Трубадур” и Ефросина от “Момчил” на Любомир Пипков.
Азучена се превръща в нейна визитна картичка, защото и вокално, и актьорски ролята много й подхожда. В съдбата на циганката, която в момент на умопомрачение хвърля рожбата си в огъня, а после отглежда като свое детето на врага, тя открива частица от преживяното - ужаса във Виена, където губи първата си рожба. В Операта отново я спохожда любовта - Надя се омъжва за Бохос Афеян, талантлив режисьор, от когото ражда дъщеря, Наталия
Като Амнерис в “Аида”
След време тя ще поеме по нейните стъпки. Сякаш щастието този път е пълно! Но след близо 20 години брак, когато Бохос Афеян е вече известен режисьор в Пловдивската опера, смъртта връхлита пак върху семейството. В началото на 1969-а той внезапно умира от инфаркт в разцвета на творческите си сили. Надя остава сама с детето.
И продължава да пее, защото сцената е животът й. Сред най-ефектните й роли е царица Мария в “Ивайло” от Марин Големинов. Една майка, бореща се за трона на сина си. Драматичната партия композиторът писал специално за нея. По-късно играе Елен Безухова във “Война и мир” на Прокофиев. Там е царствена и красива, с елегантното сценично присъствие. Една от оперите, с които колективът на нашия пръв театър пътува в чужбина, е “Хованщина” на Мусоргски в редакцията на Дмитрий Шостакович. Надя Афеян играе Марфа - покорява с тази роля Брюксел, Париж, Мадрид, Москва, Прага, Братислава, Атина. Гласът й, богат на нюанси, топъл и загадъчен в низините, се извисява във височините - така певицата изразява противоречивите чувства, които раздират героинята й. Марфа на Надя Афеян достига онази степен на фанатично отдаване на вярата, при която духът се освобождава чрез самоизгарянето в скита на староверците. Сцената на гаданието винаги й носи бурни аплаузи.
Като Амнерис от “Аида” - една от коронните роли на певицата, Надя Афеян е недостижима. Трима велики играят в тази опера - Юлия Винер - Аида, Никола Николов - Радамес, и Надя Афеян - Амнерис. За тази роля певицата получава званието Лауреат на Димитровска награда само на 35-годишна възраст.
“При нейната Амнерис е налице онази чувствена основа на образа, която превръща чаровната влюбена фараонска дъщеря в беснееща от ревност и обида фурия на отмъщението” - така я описва големият наш режисьор Михаил Хаджимишев. Гласът й извайва нежните пианисими, когато се опитва да съблазни Радамес, става своеобразно надменен в нападките срещу Аида, отново потъва в мекота, мечтаейки за любовта на боеца победител. Подобно многообразие на цветове и нюанси носи и нейната принцеса Еболи от “Дон Карлос“. Ярък спомен оставят и българските й роли - Ефросина от “Момчил”, Елена от “Юлска нощ” на Парашкев Хаджиев.
Повече от десетилетие Надя Афеян пее паралелно и в Софийската, и в Берлинската Щатсопер, където е със статут на постоянен гастрольор. За приноса си към немската култура получава високата титла Камерзенгерин. В Берлин се оформя една стабилна българска група певци, която сезони наред въодушевява немската публика и бележи ярки художествени акценти в историята на големия берлински оперен театър. Между тях са Лиляна Барева, Юлия Винер, Любомир Бодуров, Мария Корели, Петър Гугалов, Николай Гаубич и др. В Берлин Надя Афеян е оценена от един велик диригент - Франц Конвични, който ще каже, че в Щатстопер
гласът на Надя Афеян звучи така красиво и пълноценно, сякаш самата зала е построена специално за нея!
1975 - 1976 г. е последният сезон на мецосопраното в Софийската опера. Тогава й поверяват роля в операта на Кирил Молчанов “Утрините тук са тихи“. Постановка на Семьон Щейн, главен режисьор на Минската опера, и на художника от Болшой театър Валери Левентал. Надя Афеян играе Маря - обикновена руска жена, дарила с топлина и сърдечност капитан Васков. Никой не предполага, че това ще бъде последната й роля. Репетира сериозно, вдъхновено, сякаш й предстоят години на любимата сцена. Това е нейният последен урок към по-младите артисти, включени в постановката.
Тръгва си достойно от театъра в началото на новия сезон. Излиза в пенсия. Народна артистка е и може да протестира, да иска да остане, защото е в отлична вокална форма. Не го прави. Отива си от театъра без тържествено изпращане, с високо вдигната глава. После
заминава за Австралия с дъщеря си Наталия и малкия си внук
Заедно с още двама българи основава радиостанцията на български език SBS, като продължава да работи с гласа си вече като диктор, четец и рецитатор. Единият българин е брат й Светослав Йонков, другият - оперният певец Тихомир Тихов. Продължителността на българската радиопрограма е 30 минути на седмица.
Отива си от белия свят на 27 септември 2000 г. след тежка болест. За жалост Софийската опера нито веднъж не я чества. Сякаш не я е имало! Опероманите, които имат живи спомени от нея, все повече редеят. Добре е, че снимката й краси албума “Паметта на светлината” на Петър Папакочев, който видя бял свят преди броени седмици.
Нели ЙОРДАНОВА
/вестник "Над 55"/
Последвайте ни
0 Коментара: