"Действително, когато говорим за големи финансови институции, има световна практика за мандатност, за да може мениджъра да навлезе, подбере екип и да изпълнява поставените цели.
 
За съжаление статистиката показва, че през последните години средно един директор на ДФ "Земеделие" изкарва по 6 месеца и може би ще се окаже, че някои служебни ще изкарат повече. Това е опасно, защото създава хаос и трудности. Не би трябвало финансовите институции да се политизират.
 
Фонд "Земеделие" е една от големите финансови институции и би трябвало да има мандатност на управителния съвет, но такава няма заради политически интереси." Това заяви експертът по земеделие Николай Каварджиклиев в ефира на Евроком.
 
По думите му има много фактори за ръста на цените, но те могат и да бъдат регулирани чрез субсидии. "Въпросът е как се разпределят тези субсидии, каква е визията на правителството и какви ходове прави то.
 
За съжаление последните години в Министерство на земеделието работи един изключително хаотичен екип, който е повлиян от много консултанти, които нямат визия за бъдещето. Когато едно правителство няма своята 5-годишна стратегия - се получава страшен хаос и се работи на парче. Остава усещането, че се работи по лобистки и лични интереси. Например министър Явор Гечев, който е в Министерство на земеделието вече 4-ти път.
 
На сайта на агрибг може да се види анкетата, в която най-много от гласувалите са заявили, че той защитава лобистки интереси. Въпросът не е случаен, защото едни и същи съветници се подвизават вече в 4-то правителство на Радев. Какъв е техния интерес, имат ли те договори с Министерство на земеделието и имат ли конфликт на интереси?
 
Защото същите тези хора присъстват с министъра на срещи, а като ги проверяват за конфликт на интереси се оказва, че май нямат договори", уточни Каварджиклиев за хаоса в управляваното от Явор Гечев Министерство на земеделието.
 
"Фонд "Земеделие" не се управлява добре. Като структура и организация на дейността не отговаря на изискванията. За съжаление е силно политизиран. В момента там цари тотален хаос. От 21-ва година все още са в невъзможност да изпълнят определени мерки.
 
Примерно тази по 4.1, която е за инвестиции - все още се договарят договори, а от тогава има инфлация. Проблемът е в начина, по който от Министерството се отпускат тези мерки, както и в лобистките интереси, които се опитват да се прокарат и след това на кой да бъдат дадени парите.
 
При една спретната организация, която аз бях осъществил тогава тези неща можеха да се договорят и разпределят още септември месец. Защо беше обявено само за няколко часа едно класиране на сайта и после беше свалено? Това са сериозни въпроси, на които някой трябва да отговори. И този някой се казва Явор Гечев. Той е председател на УС на Фонд "Земеделие". От него зависи изпълнението на цялата програма", категоричен бе експертът по земеделие.
 
Той обясни, че министър Явор Гечев обещава много интересни неща, но като дойде момента за даване и почва да бяга. "За да бъде фонда ефективен трябва да има ясна стратегия и той да се деполитизира. Новият стратегически план, за който Явор Гечев толкова говори всъщност не е ясен на никой. В момента сме застрашени да загубим много от парите, които трябва да получим.
 
Една от причините е поради липса на стратегия, защото на служебните правителства не им пука, те нямат интерес. Зад тях не стои политическа партия, която да е гарант, зад тях стои само президента. С инфлацията, която имаме парите отпуснати по дадени мерки накрая няма да стигнат дори за елементарните суровини, както например с мярка 4.2. Има една много интересна мярка свързана с Напоителни системи. Тя касае 108 милиона и е за ремонт на язовири и канали", каза Николай Каварджиклиев.
 
"Става въпрос за открита обществена поръчка с предмет: „Избор на изпълнители за извършване на  строително - монтажни работи на хидромелиоративни съоръжения собственост на „Напоителни системи” ЕАД, по подмярка 4.3 „Инвестиции за развитие, модернизация или адаптиране на земеделската и горска инфраструктура“ от мярка 4. „Инвестиции в материални активи“ по ПРСР 2014-2020 г., по обособени позиции”.
 
Дата на решението за откриване е публикувано на: 10.01.2023 г.
 
Прогнозна стойност без ДДС: 108 866 425 лв.
 
Обществената поръчка е обявена за втори път, след като през 2020 г. стартира за първи път. По първата обществена поръчка всички сключени договор са прекратени на 31.05.2022 г. поради отказано финансиране на проектите по подмярка 4.3, т. е. поради неосигурен финансов ресурс.
 
Преди постановяване на отказа за финансиране от Управляващия орган на ПРСР от 21.03.2022 г., по първоначално проведената обществена поръчка, се регистрира доклад от Сертифициращия орган, който констатира съществени нарушения при провеждането й, водещи до евентуално налагане на финансова корекция в размер на 25%.
 
В настоящата открита процедура също са налице индикатори за бъдеща финансова корекция, която може да доведе до ликвидиране на търговското дружество Напоителни системи ЕАД.
 
Заложената в обществената поръчка методика за оценка на офертите не е съгласувана с Разплащателна агенция. ДФ „Земеделие“ е одобрил критерий за оценка най-ниска цена, а възложителят е публикувал методика за оценка с технически и финансов показател, като на своя глава, без разрешение от контролния орган изменя критерия за оценка на оптимално съотношение качество/цена.
 
Индикираме за проверка на стартираната обществена поръчка на по-ранен етап, с цел предотвратяване на сключване на договори, които могат да доведат до неплатежоспособност на възложителя, при санкциониране от контролните органи в лицето на ДФ „Земеделие“ – РА и/или Сертифициращия орган", завърши бившият шеф на ДФЗ.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук